Sunday 1 June 2014

BUDAYA 'MENYUDI'

Menyudi dalam istilah persilatan bukanlah bermaksud 'Saya sangat menyukai awak. Harap SUDIlah menerima salam perkenalan saya. Kalau SUDI, makan la coklat ni'. Bukan.

Menyudi dalam jagat persilatan adalah perbuatan menguji kemampuan dan kebolehan persilatan seseorang individu atau perguruan. Cara dihulurkan sudian itu yang membezakan penerimaan orang yang disudi, samada melalui jalan persahabatan atau cabaran.

Untuk hari ini, kawan nak fokuskan pada budaya 'menyudi' dalam bentuk cabaran. Cabaran datang disebabkan beberapa faktor, antaranya mahu mengetahui setakat mana kehandalan bakal lawan, jeles dengan publisiti yang diterima bakal lawan dan mahu cari gah dan nama dari hasil mengalahkan bakal lawan.

Kita selaku pelatih muda selalu didendangkan dengan cerita-cerita sudi-menyudi ini, kan? Kadang-kala, kisah-kisah ini memberi nilai tambah untuk kita lebih meyakini aliran yang kita tuntuti. Kawan tak mahu secara spesifik bercerita tentang kisah-kisah dan aliran-aliran yang terlibat, cuma mahu berkisah suatu hal, atau memanjangkan suatu pesan dari orang lama di kampung kawan perihal menyudi ni.

Sekarang merupakan cuti persekolahan, dan ramai juga yang mengambil peluang percutian ini untuk main kawen-kawen'. Ok, tak main. Memang kawen betul-betul. Maka, sempat jugalah kawan bercuti hujung minggu menghadiri majlis adik-beradik dan kawan-kawan kawan di kampung. Seperti biasa, kalau kawan berkesempatan pulang ke kampung, kawan akan ditolak ke medan untuk memperagakan silat pulut sebagai halwa mata 'raja sehari' dan tetamu. Selalunya berpulut, cuma balik kali ni kawan nak ubah sikit. Teringat pulak yang Ayahanda Haji Hasyim pernah mainkan Lian di suatu majlis perkahwinan seorang ahli Lian Padukan sebelum ni, yang kawan tertengok di fesbuk Ayah. Orang sini jarang tengok Lian, maka kawan alunkan Lian Campur, iaitu kombinasi Lian Selak Panjang, Lian Siku, Lian Lintang dan Lian Pagar Simbur (tapi kaki tak naik). Dapatlah sekejap.

Tak sangka, dengar jugak macam-macam bunyi lepas tu. "Eh, silat ke kungfu apa ni?",  "Nampak cam keras je. Takde bunga-bunga cam selalu dia main" dan lain-lain. Kawan tugaskan adik kawan lah nak explain itu semua....

Cuma masa makan, ada sorang pakcik, orang lama kampung kami, orang kuat surau jugak, datang menepuk bahu kawan. Bertanyalah beliau akan permainan yang kawan pamerkan masa pengantin datang tadi. Kawan ceritalah serba ringkas tentang Lian Padukan yang berakar dari selatan tanah air, bertunjangkan permainan buah pukul. Pakcik otai ni mendengar dan mengangguk-angguk sahaja. Matang.

"Bagus lah usia-usia kamu ni, dah merantau, belajar silat-silat ni. Buat bekal. Jangan ditidakkan ilmu Melayu, dan jangan pulak dinafi-nafikan ilmu orang."

"Paling penting, bila dah handal, jangan sibuk nak menyudi, nak mencabar-cabar orang. Nak tau gagah sendiri di mana, kononnya. Nak uji diri sendiri, kononnya."

"Jangan dicari-cari nak diuji, sebab lambat laun, memang kita diuji pun. Hidup ni sendiri ujian. Handal bersilat pun, belum tentu mampu tegak berdiri bila Tuhan uji."

Ayat yang ni paling best.

"Malah, RASA DIRI HANDAL itu sendiri adalah UJIAN. Ujian ni la yang paling ramai orang silat kantoi. MERASA DIRI HANDAL. Lama-lama bawak ke sombong. Tu yang bila rasa terer sikit, nak try orang. Lupa kot, qudrah iradah tu milik Allah".

Lauk kenduri hari ni, walaupun bersulam ikan masin je, adalah lauk paling nikmat pernah kawan makan di kenduri.

*Ayat pakcik di atas kawan alter sikit bagi dramatik dan mudah difahami. Kawan pun terkial-kial nak transfer dia punya slang ke bahasa yang umum faham.








No comments:

Post a Comment