Wednesday 30 April 2014

SENJATA 2.0 : KEPENTINGAN MEMPELAJARI SENJATA

Ni kawan ambik petikan kata-kata Ayahanda Guru Zainal Abidin Sheikh Awab yang terbentang di laman fesbuk beliau,

"Teringat masa lalu, nasihat dari Guru yang berpesan selalulah berbaik berpasang bermain dengan senjata tak kira mana pun. Lagipun bersaing  dengan senjata tidak akan mengecewakan kita, kadang kala bersaing (berkawan) dengan manusia mendatangkan dukacita dan pendustaan seperti sikap kita yang kadang-kadang suka dan asyik menipu diri sendiri".

Sebelum berLian Padukan lagi, kawan sudah memiliki buku tulisan Pakcik  Zainal dan Nigel Sutton yang bertajuk Silat Tua : The Malay Dance of Life. Untuk pengetahuan, Nigel Sutton merupakan salah seorang murid Lian Padukan bimbingan Ayahanda Haji Hasyim.

Dari tulisan pakcik, dapat kita buat hipotesis awal pentingnya memahiri ilmu persenjataan, terutamanya senjata alam Melayu. Mesrakan tubuh kita, anggota kita dengan senjata. Rasa sedapnya berat dan pegangan senjata. Rasakan sensasinya apabila senjata berlaga. Ada sebabnya.

Pertama, senjata - ikut faham kawan - adalah 'extended or additional limb' pada tubuh badan kita. Maka, sebagaimana senjata lapan kita, 'anggota' tambahan kita juga perlu dilatih untuk memastikan kita tidak tualu menggunakannya. Kita mungkin biasa bertumbuk tanpa senjata, namun apabila situasi memerlukan kita menggapai senjata, dengan latihan yang betul dan berterusan, kita tidak teragak-agak menggunakannya. Sebagai contoh, kawan cipta sebuah senario, kita dikepung musuh yang agak ramai dan memustahikan diri kita menyelamatkan diri sekadar bertangan kosong. Nak jadi cerita, ada batang mop di lokasi tersebut. Dengan mencapai batang mop tersebut, dan sedikit ilmu Lian Tembung (rujuk Ayahanda Haji Hasyim), sedikit keyakinan 'level up' dalam diri kita untuk berhadapan musuh (macam main game pulak).  Kenal Jackie Chan, Bapa Filem Aksi Sedunia? Kreativitinya menjana segala apa di sekitar sebagai senjata, wajar kita pelajari.

Mempelajari dan melatih senjata juga sangat penting supaya kita mahir mengendalikan senjata mengena sasaran. Ada orang cakap, seorang guru silat pulak tu, buat apa nak belajar main senjata. Capai, guna je terus. Takkan nak pegang parang, nak hayun parang pun kena belajar. Entahla, tapi kawan kompem-kompem tak setuju dengan kenyataan tersebut. Sungguhpun parang adalah peralatan harian, namun tanpa latihan dan ilmu yang betul, bukan mudah untuk dikendalikan tanpa kefahaman. Tanpa mengetahui sasaran-sasaran parang, arah serangan parang, sifat menyerang parang, bagaimana mahu menetak sasaran yang bergerak. Wajib install dalam kepala, musuh yang dihadapi bukan kosong.

Waima kita berilmu tangan kosong, senjata wajib kita pelajari. Mengenali senjata membantu kita memahami sifat serangan senjata, seperti perenggan di atas. Contohnya, parang. Parang, serangan utamanya adalah menetak, memandangkan saiz dan beratnya. Jadi, dengan mengetahui pattern serangan parang, kita mampu menghindar serangan parang, atau setidak-tidak mendulu serangan parang, sebelum serangan tersebut siap 'berumah'. Kalau pun waktu diserang, teknik yang terlintas di jasad kita adalah 'singkap', kita perlu tahu 'timing' dan sasaran yang hendak di singkap (petua ukur dan jangka). Salah 'timing' sebab tak berlatih, putus tangan kita.

Mempelajari senjata juga menambah jati diri dan semangat kepahlawanan dalam diri kita. Mempelajari keris, tongkat, selengan, buku lima, tekpi, kerambit, tumbuk lada, lawi ayam, rantai, cindai, dan lain-lain senjata alam Melayu membuatkan kita bangga dengan peradaban Melayu melalui ilmu logam Melayu dan sejarahnya. Banyak petua-petua bersenjata pada orang-orang lama yang masih terpelihara, menunggu pewaris seterusnya. Sayanglah kalau kita tidak mahu memeliharanya. Lihat sahaja kerambit, sudah pun mendunia, dipelajari skuad-skuad elit tentera seantero dunia. Buah pukul bangga dengan Lian Tekpinya, dan kita anak-anak Lian Padukan wajiblah bercita-cita memahiri tekpi sebaiknya.

Setakat ini kawan nukilkan bab senjata. Nanti takde modal pulak nak berbual untuk SENJATA 3.0


No comments:

Post a Comment