Monday 21 April 2014

MENILAI KEBERKESANAN 2.0

Kawan sambung tulisan yang tertangguh berkenaan menilai keberkesanan. Terus ke point.

PERKONGSIAN

Keberkesanan sesuatu teknik biasa juga dinilai apabila kita berbincang sesama teman sealiran atau berlainan aliran. Kadang-kala, sesuatu teknik yang menjadi silibus dalam sesebuah perguruan, merupakan teknik yang tidak bermanfaat bagi perguruan lain. Kadang-kala juga, sesuatu teknik dalam aliran yang dianuti dilihat tidak praktikal oleh pengamal, berdasarkam pengalaman on field pengamal, namun dilatih dan diajar juga kerana itu adalah silibus dalam perguruan.

Dewasa ini, kita boleh lihat keterbukaan ahli senibeladiri dalam medan perkongsian ilmu melalui medium yang pelbagai. Mungkin tempias MMA yang meningkat naik. Antara medan perkongsian ilmu ialah seminar dan perkumpulan seni budaya. Kita boleh lihat, dalam seminar, perkongsian berkenaan teknik sangat terbuka untuk dikaji dan dinilai. Seminar juga adalah salah satu langkah mudah bagi peminat senibeladiri yang kesuntukan masa untuk mempelajari teknik terpilih yang boleh diandalkan di jalanan. Antara yang paling aktif dalam persilatan tanah air menjalankan seminar terbuka ialah Ayahanda Pakcik Zainal Penang Silat Tua, Guru Wan Yusmar Silat Harimau Berantai dan lain-lain lagi. Lian Padukan juga pernah menganjurkan seminar yang disertai ahli senibeladiri pelbagai aliran seperti kursus Lian Tasbih dan aplikasi Lian Kipas Nandung, Kursus Belantali dan Rahsia Tangan Cengkadak serta Seminar Hikayat 1001 Penumbuk.

Medan perkongsian seperti ini memerlukan keterbukaan minda dan penerimaan peserta. Hormat menghormati juga membantu kelancaran perkongsian dalam mencari adunan teknik yang berkesan untuk beladiri.

KAJIAN

Sudah pun kawan kongsikan sedikit berkenaan r&d. Suka untuk kawan memetik kata-kata Guru Jak Othman, guru pakar persilatan dan persenjataan Melayu Tradisional yang terkenal seantero dunia. Beliau dalam temubual slot Mahaguru    dan dalam kolum tulisan beliau di SENIBELADIRI pernah menyifatkan bahawa ilmu persenjataan (atau pertarungan) merupakan 'sains'. Di sini kita faham yang bidang senibeladiri ini sentiasa terbuka untuk kajian dan penambahbaikan, berlandaskan petua-petua ampuh yang diturunkan zaman-berzaman. Maka kajian berkenaan teknik yang berkesan perlu diteruskan, agar pelatih dapat manfaat melalui kajian dan pembelajaran. Mungkin perlu ada sedikit kelonggaran bagi pelatih untuk mempelajari 1,2 teknik berkesan perguruan untuk dibawa sebagai bekalan, supaya boleh digunakan sebaik melangkah keluar dari gelanggang di hari pertama pembelajaran. Ingat, jenayah tidak menunggu mangsa handal dahulu.

Kajian juga perlu meliputi kes-kes yang selalu berlaku, senjata yang sering digunakan dan modus operandi penjenayah. Contohnya, samseng lorong- lorong sering tidak bersendiri apabila memeras ugut mangsa, dan bersenjata tajam, dalam keadaan mengelilingi mangsa atau merapatkan mangsa ke dinding, pada ketika mangsa berjalan bersendirian. Maka, keterhadan teknik sangat membantu, kerana dalam situasi merungcing, mangsa tidak perlu digelabahkan dengan ribuan teknik yang tak mampu terlaksana.


Apa-apa pun, nanti kawan sambung lagi.

No comments:

Post a Comment