Thursday 10 April 2014

YURAN - SALAHKAH MENERIMANYA?

"Apa la ambik-ambik yuran. Silat lama-lama tak ambik yuran pun."

"Ni la orang kita, dengan silat pun nak buat duit."

"Yang asli tak terima yuran -yuran ni. Nanti guru tak ikhlas mengajar, duk mengharap duit je."

Banyak lagi la, kalau nak cerita semua.

Bab yuran ni, sudah menjadi persoalan dan penentangan yang agak serius juga dalam jagat persilatan. Sebelum kita bualkan tentang komplen-komplen orang tentang yuran, kita pergi ke kebaikan yuran dahulu.

Kebaikan yuran

1. Menjana kekuatan persatuan. Mudah persatuan nak buat kursus, nak buat majlis, nak beli bahan bantu berlatih, nak jamu makan-makan masa latihan dan sembang-sembang, nak provide aksesori.

2. Sebagai penghargaan pelatih kepada guru dan persatuan. Guru pun ada kerja lain, tanggungjawab lain. Ada tanggungan. Masa yang dikongsi bersama pelatih juga ada nilai. Contoh macam di induk sendiri, Ayah tak berapa sihat, tapi tak pernah berkira masa pun yang diluangkan dengan pelatih. Dari lepas Isyak sampai ke waktu dhuha esok hari. Tak salah kalau keluar sedikit secara berkala bulanan untutk menghargai masa dan ilmu guru.

3. Orang dulu-dulu kemampuannya terhad pada harta, tapi digantikan dengan taat setia dan kederat tenaga. Tolong guru tebas lalang, kutip getah sekerap, bajak sawah. Biasa dengar kan, legend Haji Hamid Sendeng berguru dengan Panglima Kiyai Salleh?

4. Komitmen kita pada diri, guru dan persatuan. Setidak-tidaknya, bila berbayar, kita akan lebih bersungguh-sungguh nak ke gelanggang, sebab mentaliti kita sekarang kan 'value for money'. Bila tak bayar tu yang kehadiran macam biskut chipsmore. Kejap ada, kejap tak ada.

5. Melengkapkan syarat menuntut ilmu, ikut panduan para ulama. Kata Saidina Ali r.a, menuntut ilmu itu bersyarat. Hendaklah cerdas, bersungguh-sungguh, sabar, mengeluarkan biaya, berguru dan panjang masanya. Dengan yuran,  setidak-tidaknya 4 syarat sudah kita penuhi.

Dan lain-lain lagi.

Sekarang kita tengok komplen orang yang anti yuran

Komplen anti yuran

1. Dulu-dulu takde pun sistem yuran ni. Datang belanja kopi ais ikat tepi je, guru dah senyum, dah ikhlas nak ajar.

2. Yuran ni menyusahkan anak murid yang tak mampu.


3. Yuran ni macam jual ilmu pulak, sedangkan ilmu ni tak ternilai harganya,

4. Yuran ni propaganda Yahudi dan Freemason nak jatuhkan orang Islam.

Sekarang pulak, kita jawab komplen-komplen tersebut

Jawapan komplen anti yuran

1. Kau samakan ilmu guru kau dengan kopi ais ikat tepi? Kau samakan masa guru kau berlama-lama sampai subuh dengan kau dengan kopi ais ikat tepi?

2. Guru bukan kejam. Guru la antara manusia paling ikhlas. Biasa dengar tak kisah atlet karate Malaysia yang suatu masa waktu dia budak-budak, dia miskin papa kedana tak mampu nak bayar yuran nak join karate, tapi jurulatih ambik jugak budak ni. Jurulatih keluar duit poket sendiri tanggung belanja yuran, baju seragam, exam naik belt, sampai budak ni mampu berdiri sendiri dan akhirnya jadi wakil Malaysia. Boleh nampak tak, yuran yang sepatutnya dia bayar dah diganti dengan komitmen, kesungguhan dan ketaatan dia berlatih dan akhirnya berjasa pada negara. Komitmen kau kuat macam tu tak? Datang rumah guru yang dah tua, dah sakit-sakit tengah malam, tapi buat lian main-main depan guru. Wakil Malaysia tak? Jadi samseng jugak. Yang sedih, guru jugak... Dah la dapat kopi ais ikat tepi je, anak murid jadi 'samseng' berlaga dalam fesbuk pulak.

3. Bukan jual ilmu, cuma macam dah dibincangkan tadi, berbelanja tu mewakilkan kesungguhan dan komitmen kita nakkan ilmu tu. Kan menuntut ilmu itu bersyarat. Bila kita datang dengan cukup syarat nakkan ilmu guru, kan seronok guru nak mengajar. Cerita bab ikhlas, ikhlas kan datang bila datangnya 'zuk', datangnya puas, datangnya seronok.

4. Kaki baca teori konspirasi dan benda-benda share dalam fesbuk. Siang malam fikir nak mengyahudikan semua benda, padahal fesbuk yang dia main tu pun, yahudi punya.

Apa-apa hal, yuran ni bukanlah jatuh hukumnya wajib. Cuma kalau kita nak persatuan bergerak maju, kita sebagai ahli, sebagai keluarga, tak salah menyumbang sekadar termampu secara berkala. Lagipun, yuran yang ditetapkan setiap persatuan tak lah tahap membunuh pada orang yang mahukan ilmu dari persatuan tersebut. Brazillian Jiu Jitsu yang bertambah sekarang ni, pada kita yang tak nak, memanglah nampak yurannya tak terjangkau akal. Tapi pada yang nak, apa ada hal.

Lagi, bagi yang anti yuran dan mempertikaikan persatuan atau kumpulan lain yang beryuran, tak perlulah nak pertikai-pertikai hal orang. Bila berpersatuan, kita berdaftar pada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan. Nak kena hantar laporan kewangan, akiviti, minit menyuarat bagai. Ceritanya, bukan mudah nak berpersatuan. Kamu yang bukan ahli persatuan tu, diam-diam sudahlah. Bagi mereka urus sendiri persatuan mereka. Bila mereka maju, kita yang lain-lain dalam persilatan dan buah pukul juga dapat nama baik.

Berbalik ke tajuk, salahkah menerimanya?


No comments:

Post a Comment