Friday 10 January 2014

CROSS TRAINING IN MARTIAL ARTS

Tajuk je omputih. Tapi kawan nak ceritakan dalam Bahasa Melayu. Cross training bermaksud silang latihan atau latihan bersilang. Istilah ini merujuk kepada seseorang atlet yang berlatih sesuatu sukan yang lain dari bidang sukan yang diceburi untuk meningkatkan prestasi secara menyeluruh.

Dewasa ini, dengan peningkatan populariti sukan Mix Martial Arts atau MMA, cross training di dalam senibeladiri semakin berkembang baik. Zaman dahulu, atas ego 'aliran aku yang terbaik', sangat sukar kita melihat mana-mana pengamal senibeladiri duduk bersembang dan berlatih bersama senibeladiri lain.

Fenomena cross training ini sudah bermula awal, namun dipopularkan secara massive oleh mendiang Bruce Lee. Selain pengamal wing chun, beliau juga memahiri boxing barat, wushu cina, dan mengkaji seni pedang barat. Pengaruh seni pedang barat boleh dilihat dalam kaedah 'stop hit' yang digarap dalam Jeet Kune Do beliau. Malah, beliau juga diberitakan sebagai juara tarian cha cha sewaktu di Hong Kong, menambahkan lagi protfolio bagi kelincahan beliau.

Tahukah kawan-kawan, bahawa Lian Padukan sendiri adalah senibeladiri yang bertunjangkan crosstraining? Umum mengetahui bahawa genius buah pukul, Allahyarham Pak Mat Kedidi merupakan seorang guru buah pukul yang pandangannya jauh ke hadapan. Walaupun Buah Pukul Mersing sudah sangat solid bagi kebanyakan pengamalnya, Arwah masih mampu melihat dan mengkaji ruang penambahbaikan yang boleh dibuat tanpa meninggalkan petua-petua dan rahsia pukul tinggalan zaman berzaman. Setelah diturunkan kepada Ayahanda Haji Hasyim, Lian Padukan turut berevolusi sehingga 'asli' dalam bentuknya yang tersendiri.

Arwah Pak Mat Kedidi menyelitkan segala unsur persilatan dan senibeladiri yang dipelajarinya seperti buah pukul mersing, sendeng, sunting, muay thai dan bersama-sama arwah menantu beliau iaitu Razak Sharif (buah pukul, taekwando) lahirlah Lian Padukan. Sehingga kini, di bawah kendalian Haji Hasyim, Lian Padukan masih membuka ruang penambahbaikan. Kata-kata guru seperti 'tambah boleh, buang jangan' sentiasa jadi pegangan, namun hendaklah tahu apa yang boleh ditambah, jangan sebarang tambah.

Berbalik kepada cross training, untuk lebih memantapkan permainan, atau setidak-tidaknya diri kita sendiri, kita hendaklah berfikiran terbuka dan positif menerima falsafah, latihan dan teknik senibeladiri lain. Dengan peningkatan populariti Brazillian Jiu Jutsu seiring perkembangan MMA, kawan melihat ruang pengkajian teknik ground fighting dan kuncian. Memandangkan kebanyakan aliran buah pukul adalah 'stand up fight' dan 'offensive art', maka kuncian dan pertarungan lantai tidaklah dititikberatkan. Namun jika pergaduhan ke peringkat 'bergelut-gelut', setidak-tidaknya kita tahu apa yang patut dilakukan. Silat Melayu kita sendiri handal dengan pergelutan dan kuncian, malah bagi sesiapa yang biasa menonton silat jatuh yang popular di Kelantan, menonton sahaja sudah buat kita mengah.

Selain menyerap teknik, corak latihan juga boleh di'crosstraining'kan. Contoh terbaik latihan yang meningkatkan prestasi secara menyeluruh adalah latihan boxing. Latihan-latihan boxing menggabungkan latihan tradisional tinju dan sentiasa ditambah baik secara saintifik untuk peningkatan atlet. Kalau kita lihat pun, atlet tinju adalah antara atlet yang terbaik kondisi fizikalnya. Latihan kepantasan tangannya seperti menggunakan speed ball, focus pad dan lain-lain tidak salah jika diterapkan di gelanggang. Latihan bercorak keolahragaan juga wajar diterapkan seperti sprinting, drilling dan lain-lain supaya pengamal Lian Padukan khususnya dan pengamal senibeladiri amnya berprestasi seperti atlet. Tidaklah hanya 'handal sembang di facebook', menumpang gah nama keturunan tapi fizikal out walhal umur 30an awal 40an.

Bab kuncian, pengamal Lian Padukan boleh refer kepada Ayahanda Haji Hasyim sendiri. Semua tahu tentang latar belakang beliau yang bermacam silat dan senibeladiri sebelum berkecimpung full time dalam Lian Padukan. Kawan pernah disajikan dan 'dihidangkan' buah -buah kunci dan pukulan dari silat pulut yang - subhanallah - memeritkan. Dari beliau sendiri kawan banyak belajar tentang konsep keterbukaan menerima ilmu.

Apa pun, ini hanya pandangan peribadi kawan. Gurulatih gelangganglah yang memainkan  peranan dalam mendidik anak murid. Yang pentig, keterbukaan dan sikap hormat menghormati walau berlainan aliran. Yang ada ni pun, ilmu Allah punya, jangan dibuat bangga-bangga, macamlah kita punya, nanti Allah murka.






No comments:

Post a Comment