Tuesday 28 April 2015

SILIBUS, ILMU DAN PETUA

Kawan pernah menulis berkenaan silibus beberapa isu terdahulu. Boleh rujuk kembali untuk mendapat pencerahan berkenaan silibus di sini

Ada yang bertanyakan kawan melalui emel, adakah silibus yang ada dalam perguruan Lian Padukan merangkumi kesemua ilmu Lian Padukan? Bagus soalan ini. Memandangkan kawan bukanlah autoriti yang layak memberi jawapan rasmi, maka kawan berikan jawapan berdasarkan pandangan peribadi. Boleh komen jika jawapan tersebut tidak berkenaan di hati tuan-tuan sidang pembaca yang diredhai Allah Subhanahu wa Taala sekalian.

Pada pandangan kawan, silibus yang terdapat dalam pembelajaran Lian Padukan merupakan gambaran secara permukaan kepada keseluruhan ilmu Lian Padukan. Seperti yang pernah kawan tuliskan dahulu, silibus dirangka sebagai guideline untuk pelatih Lian mendalami pelajaran-pelajaran yang termaktub dalam keilmuan Lian Padukan.

Maka, silibus tidak ada retak renggang dengan ilmu Lian Padukan.

Namun, semata-mata meneroka silibus, tidak akan menyampaikan pelatih kepada maksud ilmu Lian Padukan sebagai ilmu buah pukul dan ilmu buah usul. Di sini, peranan gurulatih sebagai penunjuk arah diperlukan.

Ibarat kata, silibus adalah peta topografi. Yang menunjuk arah adalah ilmu sebagai kompas, yang akan memastikan keseluruhan silibus dirangkumkan ke dalam sebuah kefahaman.

Apabila kita faham sesuatu perbuatan yang ada dalam silibus, maka kita akan sampai kepada maksud ilmu Lian Padukan. Oleh itu, sekecil-kecil pelajaran Jurus 1 sekalipun, janganlah dienteng-entengkan peranannya. Tidak faham perbuatan titik perisai penumbuk sampai, kita takkan sampai pada mana-mana silibus, jangankan pada keilmuan Lian Padukan. 

Dan ada juga, ilmu yang tidak disilibuskan dalam sukatan pelajaran Lian Padukan. Ini memerlukan pelatih rajin-rajin ringankan mulut bertanya, maniskan senyuman dan indahkan akhlak apabila berhadapan dengan Ayahanda Haji Hasyim atau guru-guru lama kepercayaannya. Kadangkala silibus yang terlihat mudah akan dihuraikan dengan panjang lebar untuk lebih kefahaman. Itulah ilmu.

Kadangkala ada Lian yang tidak pernah kita pelajari melalui latihan mingguan, namun hasil beramah mesra, dihadiahkan oleh Ayahanda Haji Hasyim yang mungkin menjadi rezeki kita ketika itu. Ada juga yang dikursuskan secara umum supaya pelatih luar juga merasa manisnya bergelanggang dengan ilmu Lian Padukan. Ada juga ilmu yang hanya diperturunkan apabila sampai ketika dan syaratnya, seperti Lian Singkir Tapak Seratus Asmaul Husna. Tanyalah apabila syarat sudah dipenuhi sebagai pelatih Lian Padukan.

Dan akhirnya, petua yang merangkumi segala silibus dan keilmuan Lian Padukan. Petua yang kadangkala laju meluncur dari mulut atau jejari yang menaip, apabila kita galak bersembang perihal buah pukul di bukan pada medannya.  

Ada kata-kata orang lama, "ilmu alah pada petua".

Apa pun, atas kitalah.

Ada silibus, ada ilmu, ada petua bergunung sekalipun, kalau tak dilatih, takdelah maknanya.


No comments:

Post a Comment