Thursday 16 April 2015

INOVASI

Dalam FB Dunia Seni Silat Melayu, seorang guru silat ternama bernama Guru Wan Yusmar menimbulkan suatu persoalan yang memerlukan kita berfikir - 'perlukah inovasi dalam silat?'

Secara peribadi, kawan kongsikan jawapan kawan di sini.

Inovasi sangat perlu dalam persilatan. Guru Wan Yusmar sendiri adalah contoh guru yang berinovasi.

Ini kerana, silat merupakan suatu cabang ilmu dari titisan ilmu-ilmu yang Allah subhanahu wa taala anugerahkan kepada manusia dalam meneruskan kelangsungan di muka bumi selaku khalifah. Terutama manusia berbangsa Melayu yang Islam itu dijunjung di puncak ubun-ubunnya.

Ilmu itu sifatnya sentiasa berkembang dan menyebar. Dalam Islam sendiri, ada ilmu-ilmu yang dahulunya tidak pun diajarkan oleh Baginda Rasulullah sallallhu alaihi wassalam, namun ijtihad ilmuan kemudian dari zaman Baginda Sallallahu alaihi wassalam mewujudkan disiplin ilmu tertentu agar umat terkini dan akan datang tidak putus meraih manfaat ilmu dari Baginda Sallallahu alaihi wassalam.  Antaranya ialah ilmu usul fiqh dan mustalah hadith.

Maka, ilmu dunia juga memerlukan inovasi agar selari dengan perkembangan dunia.

Sebelum itu, apa maksud inovasi?


Inovasi ialah kaedah mencari jalan untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang lebih baik samada melalui pengubahsuaian atau penambahbaikan.

Di sini, produk yang kita bincangkan ialah 'silat'.

Untuk memastikan 'produk' tersebut menjadi lebih baik dan diterima, maka pengubahsuaian atau penambahbaikan merupakan proses yang perlu dilalui. Antara kaedahnya, melalui R&D yang pernah kawan kongsikan dahulu.

Ramai melihat 'pegangan tradisi' sebagai halangan kepada inovasi. Namun pada kawan, tradisi adalah jati diri.

Malah, tradisi sebenarnya tidak pun menghalang inovasi berlangsung. Inovasi dan tadisi sebenarnya saling melengkapi.

Pening? Kawan pun sama pening.

Memudahcara, kita ambil suatu situasi yang merisaukan warga silat untuk berinovasi.

Ramai warga silat risau inovasi akan membuatkan kita menceduk teknik-teknik beladiri luar ke dalam silat. Pada kawan, pandangan itu sebenarnya cuba menjatuhkan martabat silat.

Silat sebenarnya sudah lengkap sebagai ilmu perang, atau setidak-tidaknya ilmubeladiri, atau ilmu sukan tempur.

Meminjam pendekatan Jeet Kune Do yang kawan pernah baca dalam majalah Seni Beladiri, silat sudah pun lengkap dalam 'range-range' pertarungan iaitu 'puching range', 'kicking range', 'trapping range' dan 'ground/grappling range', dilengkapi dengan ilmu persenjataan. Tidak timbul isu berkenaan ceduk-menceduk dan, apa itu MMA sebenarnya?

Sesudah diyakinkan bahawan silat sudah pun lengkap sebagai ilmu bertempur, maka di mana ruang inovasinya?

Infiniti. Mungkin.

Namun yang kawan lihat, ruang inovasi adalah dari segi penyampaian. Betul, kita selalu dikhabarkan oleh orang-orang lama bahawa latihan dulu-dulu dahsyat, keras, begitu, begini. Kalau diaplikasi kepada orang muda sekarang, tak terbawak.

Kata-kata sebegitu boleh ditanggapi sebagai motivasi, atau demotivasi kepada penuntut baru untuk bergelanggang.

Maka, dari situ inovasi boleh mengambil tempat. Kaedah penyampaian boleh disesuaikan agar penuntut baru boleh menjiwai ilmu silat, tanpa meninggalkan tradisi perguruan. Kalau dari silibus, itu bergantung kepada perguruan. Namun rata-rata perguruan yang kawan sempat pelajari atau berkenal-kenal, 90% sudah berinovasi walaupun mereka mendakwa keaslian pelajaran dan amalan bergelanggang mereka. Contoh paling ketara adalah wujudnya sukatan pelajaran atau silibus yang berperingkat.

Inovasi juga boleh dilihat melalui penggunaan bahan bantu berlatih yang semakin moden dan penyerapan elemen kesukanan dalam latihan bergelanggang. Kewujudan sukan silat olahraga juga merupakan suatu inovasi yang dahulunya hangat juga ditentang. Namun sekarang kemunculan sukan-sukan tempur atas nama 'MMA' diraikan pula.

Lian Padukan sendiri adalah sebuah inovasi yang berakar dari buah pukul. Inovasi yang kuat memegang kepada identiti tradisi.

Inovasi yang mencerahkan makna kepada kata-kata 'Senjata pada kita, perisai pada musuh', 'Hendak mengena, tak nak kena',  dan lain-lain.

Inovasi dan tradisi beriring pada suatu paksi selari, dalam Lian Padukan.




No comments:

Post a Comment