Saturday 11 April 2015

ROHANI-MENTAL-FIZIKAL

Melalui al-Quran, Allah Subhanahu wa Taala menyeru umat Islam supaya sentiasa bersedia dengan segala kekuatan dan kelengkapan untuk menghadapi ancaman-ancaman. Ayat mana, rujuk sendiri Al-Quran. Jangan malas mengaji.

Rasulullah sallahu alaihi wassalam juga menganjurkan akitiviti yang menjurus kepada ilmu perang dan kecergasan fizikal.

Pendek kata, Islam mahukan umatnya sentiasa bersedia, baik dari segi rohani, mental dan fizikal!

Pernah di suatu waktu, kawan dan seorang rakan menonton video di youtube mengenai latihan komando Malaysia yang sangatlah hardcorenya. Kawan kira, kalian semua sudah menontonnya. Kalau kita rasa kita gagah, dan latihan kita cukup keras untuk sesuka hati melabel diri sebagai pendekar atau pejuang bangsa, fikirkan semula. Kenyataan dan angan-angan berlainan kastanya.

Cuma yang tak berkenannya kawan, rakan kawan komen, 

"Setakat fizikal memang handal komando ni. Tapi zaman nabi, sahabat, yang penting rohani. Kekuatan rohani paling utama. Fizikal kemudian."

Maka, kawan cuba memperbetul persepsi tersebut melalui tulisan ini. Harap rakan kawan itu terbaca, walaupun dia tak tau siapa yang menulisnya di sini.

Pertama, kembali kepada realiti. Kita mewarisi ujian akhir zaman yang sudah dimaklumkan awal dulu oleh Baginda Sallallahu alaihi wassalam, yang ujian itu akan dipenuhi oleh fitnah. 

Kedua, kita ambil intipati seni beladiri Asia yang banyak menekankan gabungjalin rohani-mental-fizikal.

Dalam mendepani cabaran fitnah di akhir zaman, kita memerlukan kekuatan hasil gabungjalin antara rohani-mental-fizikal. 

Sifirnya, berdasarkan latihan komando, fizikal didera bertalu-talu supaya menghadirkan kekuatan mental. Mereka para tentera adalah baris utama pertahana negara, maruah negara adalah tanggungan mereka, amanah yang amat berat untuk dipikul. Tanpa latihan yang mendera fizikal, mental mereka tidak akan mampu menanggung amanah tersebut.

Rohani? Sungguhpun apa yang dipaparkan dalam video tersebut hanyalah latihan fizikal yang mendera, tahukah kita pengisian rohani mereka? Jangan dipandang enteng hal itu, kerana mereka yang bertarung di baris hadapan lebih maklum keperluan pengisian rohani berbanding kita.

Sultan Salahudin Al-Ayubi dan angkatan tenteranya amat terkenal dengan keperibadian unggul, kehebatan ibadah dan kehandalan di medan perang. Ini contoh pejuang yang lengkap rohani-mental-fizikal.

Dan kita pesilat diangaukan bahawa kita adalah 'third force' dalam menghadapi ancaman dan mempertahan maruah agama, bangsa dan negara.

Iye ke? Cermin dahulu diri kita, ibadah kita, peribadi kita, adab kita. Atau adakah kita hanyalah tegolong di kalangan mereka yang masih bergantung kepada lagenda kehebatan pendekar dan guru terdahulu, tanpa mencuba menghikayat lagenda sendiri?

Atau lagenda kita hanyalah menjadi mereka yang 'handal bila ramai, senyap menunduk bila seorang' atau bersidang tentang menjaga ketuanan bangsa di hotel-hotel dengan bersut-sut, tapi waktu solat dilanggar ikut suka.

Ini cadangan cabaran rohani-mental-fizikal yang kawan cabar diri sendiri dahulu, dan harapnya ada yang ikut menyahut.

Cabarannya adalah....

SUBUH BERJEMAAH DI MASJID ATAU SURAU TERDEKAT KEDIAMAN MASING-MASING

Istiqamahkan yang ini, insyaAllah lengkap rohani-mental-fizikal kita.

Cuba.


No comments:

Post a Comment