Wednesday 25 March 2015

HIKAYAT 1001 PENUMBUK

Biasanya, apabila kita melirik perkataan 'hikayat' seperti yang tertera pada 'Hikayat Hang Tuah', 'Hikayat Merong Mahawangsa, 'Hikayat Raja Pasai, 'Hikayat Banjar', 'Hikayat Awang Sulung Merah Muda' dan lain-lain hikayat, automatik otak kita akan mentafsirkan perkataan itu sebagai pengkisahan atau penceritaan.

Dalam ilmu bertumbuk juga, sebenarnya ada cerita dan kisahnya yang tersendiri. Atas asbab itu juga adanya ilmu buah pukul, yang asal berbenih dari akar sanad yang sama, iaitu Syed Abdul Rahman Al-Yunani, kemudian terpencar ke serata pelusuk tanah air melalui guru-guru yang dipercayai pegangan amanahnya.

Seperti mana sebuah hikayat, guru buah pukul adalah ibarat 'penglipur lara' yang mewarisi 'pengkisahan' berkenaan ilmu tempur, yang kadang-kala kisah-kisah itu sama ada ditokok tambah atau dikurangkan, atau dibunga-bungabahasakan atau berterus-terang dengan isi asal kisahnya apabila kisah-kisah itu disampaikan kepada khalayak.

Yang penting, asal akar ceritanya tetap yang itu juga. Hang Tuah tetap adalah wira lagenda agung Melayu yang tidak akan sewenang-wenangnya diubah menjadi wira Rom, Yunan,  Mesir, apatah lagi China dan India.  Hang Tuah Eksklusif wira Melayu, walau hikayatnya pelbagai.

Perihal bertumbuk, begitu juga. Sungguhpun aliran buah pukul itu pelbagai, aliran silat itu pelbagai, aliran seni beladiri itu pelbagai, kisahnya tetap paksi yang sama.

Maka, Ayahanda Dr. Haji Hasyim diilhamkan mengolah, merumus, mengsinopsis, mengabstrak, meringkas, dan apa-apa lagi yang mendatangkan mudah bagi peminat buah pukul memahami bab bertumbuk melalui HIKAYAT 1001 PENUMBUK.

Pernah dikursuskan sekitar 2009 dahulu. Huraian Ayah perihal bertumbuk ini seperti namanya, melalui pengkisahan yang menarik. Petua-petua digarap seringkas mungkin, sepadat mungkin. Kawan, secara peribadi, sungguhpun Hikayat 1001 Penumbuk ini adalah ekstrak daripada silibus-silibus Lian Padukan, tetap meletakkan permainan ini pada kelasnya yang tersendiri. Ada penuntut luar mengibaratkannya seperti permainan itu,permainan ini. Wallahu a'lam..Kawan tidak pernah ada pengalaman dengan permainan-permainan tersebut, maka tidaklah layak untuk membuat bandingbeza (mencari persamaan dan perbezaan). Takut amat kawan, untuk bercerita perkara di luar pengalaman kawan, apatah lagi memandai-mandai. Mereka-reka, lebih-lebih lagi minta dijauhkan.

Hikayat 1001 Penumbuk juga mudah dihayati oleh mereka yang belum berpengalaman dalam mana-mana seni tempur. Dalam dunia hari ini yang serba sibuk dengan urusan harian, sedikit pengetahuan melalui permainan ini insyaAllah ada manfaatnya, baik untuk kesihatan mahupun keselamatan.

Maka, sinonim amatlah Hikayat 1001 Penumbuk ini dengan Ayahanda Haji Hasyim dan Lian Padukan. Mana-mana pengamal Lian Padukan yang berkesempatan menziarahi Ayah, rujuk-rujuklah permainan ini dengan adab dan akhlak yang selayaknya. Kalau dah rezeki, mendapatlah kita. Kalaupun tak banyak yang kita peroleh, pun insyaAllah mencukupi sebagai bekalan kita. Madah orang lama-lama, 'yang sikit tu lah dikatakan dapat. Kalau banyak, belum tentu jadi hak'.


No comments:

Post a Comment