Friday 13 March 2015

ETIKA DALAM BERGURU

Etika, kalau kita rujuk pada mahasiswa sains sosial dan kemasyarakatan, akan memberi makna yang lebih deskriptif dan tepat. Tapi, selaku orang biasa-biasa macam kita semua, etika bolehlah kita maknakan sebagai 'adab'.

Dalam kehidupan kita selaku manusia, lebih-lebih lagi manusia yang beragama Islam, tidak dapat tidak, adab adalah tuntutan utama dalam beragama. Disolek lagi dengan kalungan anugerah sebagai bangsa Melayu, adab mencorak kehidupan kita menjadi lebih teratur dan bertamadun.

Hakikat didatangkan baginda Rasulullah sallallahu alaihi wassalam antara lain adalah memperbaiki akhlak manusia, selain menzahirkan syariat yang mengEsakan Allah subhanahu wa taala. Melalui akhlak, keindahan Islam lebih menyilau pancaran sinarnya. Kalau mulut rajin meratib mewarid, jari tak renggang dengan tasbih, berserban jubah labuh, tapi mulut rajin maki hamun orang, tidak beradab dengan masyarakat, maka orang macam ni layaknya disumbat pasir ke mulutnya. Islam tidak hanya zahir tubuh, tetapi dizahirkan melalui akhlak dan perbuatan. Bilal bin Rabah radhiAllahu anhu yang tidaklah kacak, hitam pula mengikut kata riwayat, namun tapak kaki sudah terkesan di dalam syurga.

Dan masuk ke tajuk supaya tidak melaut melalut, etika dalam berguru. Dewasa ini, sungguhpun percambahan gelanggang persilatan pelbagai aliran, tetap terdapat semacam trend yang berkadar songsang dengan pertambahan guru, gelanggang dan aliran. Adab berguru berkadar songsang dengan percambahan gelanggang. Ngerti?

Adab berguru semakin kurang dihayati penuntut kini.

Adab merupakan kunci pintu menuju keberkatan berilmu. Guru hanyakah penghala laluan, pemudahcara kita meresapi ilmu ke dalam jiwa dan jasad kita. Andai kata kuncinya tidak kita jaga, manakan mungkin zuk menuntut dapat kita rasa.

Sudah banyak ulama menggariskan panduan etika menuntut atau adab berguru. Kawan tidaklah mahu mendahului para salafus soleh yang sudah terbukti kelimuan mereka. Namun, sebagai penuntut masa kini, kawan sedikit terkilan melihat masih ramai kalangan penuntut yang masih belum memahami adab berguru.

Antara yang paling dipandang ringan dewasa ini ialah - merokok apabila berhadapan guru.

Tak perlu kawan kongsikan fatwa pengharaman rokok, kerana akan ada yang berusaha mencari dalil memakruhkan rokok. Makruh kalau ikut anjuran Rasulullah sallallahu alaihi wassalam adalah perkara yang semoleknya dijauhi, namun pada kita pula 'tak apa'.

Sungguh, guru yang kita ada itu tidak pun kisah kalau muridnya merokok di hadapan. Namun, sebagai murid, mana adab kita? Sedangkan menggoyangkan kaki ketika mendengar tausiyah atau bayan pun dianggap tidak sopan pada guru. Lihat sahaja iktibar yang ditunjukkan Imam Besar pendiri Mazhab Syafie, nak menghalakan kaki ketika tidur ke rumah gurunya Imam Malik rahimullahu taala pun tak gamak.

Bukanlah kerana kawan bukan perokok, maka sesedap tangan je kawan menulis hal ini. Tak. Cuma, ada riwayat dari baginda sallallahu alaihi wassalam mengatakan bahawa setiap majlis ilmu atau zikir akan didatangi malaikat yang membentangkan sayap-sayapnya seluas-luasnya, menandakan betapa berkahnya majlis tersebut kerana mengagungkan kehebatan Allah subhanahu wa taala, namun majlis semurni itu dicemari pula oleh asap-asap tajaan puak yahudi yang menjadi makanan bangsa jin. Ibarat menghalau pergi keberkatan yang baru dijemput bertandang.

Sungguh, ilmu yang kita tuntut di gelanggang adalah ilmu bertumbuk. Namun, tidakkah sepanjang kita bergelanggang, guru turut menyelitkan kata-kata nasihat dan peringatan dalam beragama, serta pujian menggunung kepada Allah? InsyaAllah, syarat untuk diziarahi malaikat ada di situ. Sayang, majlis murni sebegitu dihiasi asap rokok merata.

Dan kita, tidakkah kita sayang pada guru kita, dengan membiarkan asap binasa itu menyinggahi peparu guru yang kita cintai? Saja-saja dah jadi secondary smoker, guru kita tu. Ada kajian mengatakan, secondary smoker lebih terdedah kepada bahaya berbanding primary smoker.

Dan sebagai Islam, sangat sepatutnya lah rokok tidak menjadi hiasan mulut.

Kesimpulan, peliharalah adab kita dalam menuntut.

No comments:

Post a Comment