Friday 8 May 2015

KHATAM

"Dah khatam Al-Quran?"


"Dah, pakcik. Masa umur 10 tahun lagi khatam dah"

"Alhamdulillah... Macam tu la.  Nak jadi orang laki, kena khatam Al-Quran. Pastu,kena belajar silat."

Perbualan di atas adalah contoh sahaja, gambaran daripada perbualan kawan dengan sahabat-sahabat, guru-guru kaka dan guru-guru tua yang selain aktif bersilat, mempunyai pesona akhlak yang sangat mengasyikkan mata memandang.

Kebanyakan mereka hanya menyertai silat selepas usai pengajian bacaan Al-Quran secara asas. Sudah kenal sifat huruf, tajwid dan boleh dikedepankan menjadi imam solat jemaah adik beradik di rumah di usia kecil itu.

Berbalik kepada tajuk. KHATAM.

Merujuk kepada laman sesawang Pusat Rujukan Persuratan Melayu, antara maksud khatam ialah tamat atau selesai, dengan antara contoh yang diberikan ialah khatam Al-Quran.

Mengimbau kepada Hikayat Awang Sulung Merah Muda, sewaktu dalam jagaan ayahanda angkatnya, Datuk Batin Alam, Awang Sulung dihantar mengaji Al-Quran dahulu sehingga khatam, kemudian dihantar berguru ilmu berbahasa. Usai pengajian, barulah Awang Sulung dididik dengan ilmu kependekaran oleh ayahanda angkatnya sendiri.

8 perenggan pendahuluan di atas adalah berkenaan apa yang akan kawan nukilkan di sini, berkenaan istiadat khatam dalam Lian Padukan.

Sebagaimana ilmu persilatan lain, Lian Padukan juga mempunyai istiadat khatam pelajaran yang tersendiri. Segala jerih perih pelatih ketika bergelanggang akan mendapat pengesahan dari Ayahanda Guru Utama, Dr. Haji Hasyim bin Dato Hj. Salleh melalui istiadat ini.

Maka, secara umumnya, istiadat khatam Lian Padukan ialah acara mengesahkan pelatih menamat silibus-silibus pelajaran Lian Padukan.  Wajib diingat, menamat silibus, bukanlah bermaksud menamat ilmu. Pencarian ilmu tidak akan tamat sampai bila-bila, malah khatam adalah permulaan kepada sebuah pencarian ilmu yang lebih jitu dan ampuh.

Khatam dalam Lian Padukan membawa kepada pelatih meneroka lebih jauh maksud LIAN PADUKAN.

Istiadat khatam juga merupakan pengesahan kesetiaan pelatih kepada Ayah  dan perguruan. Namun, kebiasaan juga berlaku, apabila adanya pengamal khatam yang merasa 'lebih sudu dari kuah', akhirnya berlakulah pembelotan, pengkhianatan dan lain-lain lagi. Ini tidak lain, berlaku apabila pengamal tersebut merasakan khatam itu adalah tiket untuk mencari kemegahan dan merasa diri lengkap. Itulah ujian kehidupan. Nauzubillahi min zalik. 

Atas dasar itu, pelatih wajiblah melengkapkan diri dengan segala macam persediaan sebelum melalui istiadat khatam. Rohani, mental, jasmani. Asas kepada kekuatan rohani adalah agama, dan asas kepada agama adalah membaca Al-Quran.

Kenang kembali saat pertama Baginda Rasulullah sallallahu alaihi wassalam menerima wahyu Allah subhanahu wa taala dari perantaraan Jibril alaihi salam.

"Iqra' bismirabbikallazi khalaq".

Banyakkan beramal kerana Allah taala, bukan kerana mahu mencapai khatam dan keilmuan. Yang ini, niat mahulah dijaga, jangan sampai kita beramal berkehendakkan kepada mahu hebat dan kemenjadian ilmu.

Jasmani hendaklah dilatih. Jadikan diri selayaknya sebagai calon khatam. Segala silibus hendaklah tidak hanya dihafal, tetapi dihayati dan dilaksana dengan kefahaman. Stamina hendaklah dipertingkat. Cabar diri supaya  melepasi had kemampuan diri. Contohnya, selalu mampu tekan tubi 70 sahaja dalam 1 minit. Cuba paksa sampai mampu dapat 80 tekan tubi per minit. Ini contoh, bagaimana mahu melatih kuasa dan kelajuan tumbukan.

Ingat, seusai khatam, status berubah dari pelatih kepada gurulatih. Khatam silibus bukanlah khatam latihan. Malah, latihan wajib digandakan, kerana seorang gurulatih mesti ada lebihnya dari pelatih. Pelatih mampu tekan tubi 100 kali, gurulatih mesti mampu 120 kali. Contoh.

Dan akhlak hendaklah semakin diperbaiki, kerana pengamal yang melalui khatam istiadat sudah menambah nama Al-Padukani secara ghaib di hujung namanya. Perlakuan kita melambangkan perguruan keseluruhannya. Ada cacat cela pada tingkah laku kita, carik nama perguruan seluruhnya. Atas dasar itu, kawan berpendapat secara peribadi, calon khatam istiadat biarlah di usia layak mengundi, kerana di usia itu sudah layak menentukan hala tuju negara. 

Buat pengamal yang bakal melalui khatam istiadat, berusahalah. Sebarkan nama Lian Padukan selayaknya. Selamat menjadi Keluarga Lian Padukan.

No comments:

Post a Comment