Monday 15 December 2014

R&D

Sedar tak sedar, kawan dah menulis kira-kira 70 post dalam blog ni. Dalam banyak-banyak tu, meti ada yang mengguris hati mana-mana pihak. Kawan minta maaf dari hati yang terdalam. Sebarang ketidakpuashatian, harap ajukan secara peribadi kepada kawan melalui emel titikperisai@gmail.com

Hari ini, kita sama-sama fikirkan tentang R&D. Research and Development. Kajian dan Pembangunan.

Dunia dewasa ini adalah berkisar tentang perlumbaan untuk menempatkan diri menjadi yang terbaik. Saintis berlumba-lumba membuat kajian untuk menghasilkan dapatan yang boleh memberi manfaat kepada masyarakat sedunia. Ahli politik berlumba-lumba memikirkan manifesto yang boleh membantunya terus di takhta kuasa. Murid sekolah berlumba-lumba dalam persaingan merebut tempat pertama dalam kelas. Semua kita saling berlumba untuk meletakkan diri di tempat terbaik, kalau pun tidak menjadi yang terbaik.

Untuk menjadi yang terbaik, atau menghasilkan yang terbaik, R&D adalah jalan yang perlu dilalui dan diterokai. Semua bidang  memerlukan kajian dan pembangunan, disusuli dengan tindakan bagi memastikan tujuan, objektif, misi dan visi tercapai.

Selalu juga kawan menulis terlalu umum berkenaan senibeladiri. Hari ini, kita spesifikkan kepada aliran yang kita pelajari dan cintai, LIAN PADUKAN.

Umum mengetahui bahawasanya Lian Padukan adalah hasil R&D Allahyarham Pak Mat Kedidi (al-Fatihah) melalui rangkuman pengalaman dan pengamalan beliau dari Buah Pukul Mersing dan lain-lain persilatan, juga tomoi. R&D beliau kemudian diteruskan oleh pewaris beliau yang kini merupakan Guru Utama Lian Padukan, iaitu Ayahanda Dr. Haji Hasyim.  Sehingga kini, R&D masih diteruskan.

Persoalan - adakah Lian Padukan tidak lengkap sehingga terus menerus memerlukan R&D? Jawapan kawan, Lian Padukan sudah lengkap sebagai ilmu tempur, namun kita sebagai manusia yang terhad kemampuannya, sebagai pelatih Lian Padukan perlu terus menerus mengkaji dan membangunkan diri supaya seiring dengan kehebatan Lian Padukan yang kita banggakan.

Maka, dalam melaksanakan R&D untuk memantapkan diri kita sebagai pengamal Lian Padukan (bukan sekadar pelatih yang mendaftar dan berlatih hanya seminggu sekali), beberapa modus operandi bolehlah dilaksanakan meliputi corak latihan, cara memperoleh kefahaman dan macam-macam lagi.

Antara uslub yang boleh kita jalankan sebagai R&D ialah menerapkan latihan fizikal bercorak kesukanan, selain meneruskan senaman-senaman tradisi warisan buah pukul dan persilatan. Penggunaan bahan bantu berlatih turut membantu peningkatan prestasi pelatih.

Perbincangan berkenaan teori-teori, falsafah-falsafah, kata-kata hikmah, petua dan catatan buah pukul juga boleh menyumbang kepada R&D dalam meningkatkan kefahaman dan kecintaan kita kepada Lian Padukan. Sebagai contoh, huraikan maksud kata-kata 'buah dagang yatim piatu, sambut dua tanti satu'. Bincangkan bersama rakan-rakan pelatih kerana boleh jadi masing-masing mempunyai tafsiran tersendiri. Rujuk hasil perbicangan dengan gurulatih gelanggang. Guru sebagai fasilitator akan memudahkan pelatih sampai kepada kefahaman yang sepatutnya.

Juga, rajin-rajinlah menonton acara-acara sukan berbentuk kombat seperti UFC,boxing, silat olahraga, karate (terutama aliran kyokushin yang bared knuckle), muay thai dan lain-lain. Di sini, imaginasi kita dilatih. Bagi setiap situasi yang ditempuhi oleh atlet, tempatkan diri kita dan cari jalan mengatasinya. Kawan kenal beberapa pelatih Lian Padukan yang pernah dan masih komited berlatih sukan kombat seperti silat olahraga. Disiplin sukannya sangat mengagumkan. Namun, kawan juga kenal beberapa rakan yang handal di medan gaduh bersenjatakan buah pukul. Memandangkan approach kawan Lian Padukan sebagai medium penyatuan, kesukanan, kesihatan dan kebudayaan, kawan menolak budaya samseng berpuak-puak. Tak setuju, lantak kamu ler.

Banyak lagi yang mahu kawan kongsikan, memandangkan kaedah melaksanakan R&D adalah infiniti. Memandangkan Maghrib dah dekat dan mak sudah bising ananknya belum bergerak ke surau lagi menghadap tab, kawan sudahkan tulisan ini di sini. Kita sambung lagi bicara di R&D part 2.

No comments:

Post a Comment