Saturday 27 December 2014

MEMILIH 'BUAH' PAKAIAN DIRI?

Setelah kita berborak berkenaan kesesuaian Lian Padukan dengan tubuh badan kita berdasarkan silibus-silibusnya, hari ini kita luangkan masa untuk sama-sama berfikir tentang buah pakaian diri sendiri.

Selama kita bergelanggang dalam Lian Padukan, pernah tak kita fikir atau pilih sekurang-kurangnya 1 buah untuk menjadi andalan kita? Tak kisahlah berapa lama kita menuntut,

Sepatutnya, ya. Kita patut fikirkan 1 buah yang bakal kita jadikan 'buah angkat' untuk kita harapkan. Haaa, ada pulak 'buah angkat'...

Sebelum itu, cuba kita renung kembali, selama pengajian kita dalam Lian Padukan, tak kira baru seminggu atau sudah bertahun-tahun. Kita maklum bahawa dalam Lian Padukan tidak ada susunan buah-buah tertentu yang perlu kita hafal. Yang ada ialah susunan silibus asas pergerakan Jurus dan Lian yang perlu kita fahamkan dan drill selalu, atau ada silat yang istilahkan sebagai belebat atau pecah.

Jurus atau Lian kalau kita mudahkan, sebenarnya adalah susunan kombinasi pukulan dari senjata lapan kita yang bergayang lima. Seperti mana dalam boxing yang ada kombo 1-2, 1-2-3, 1-2-5-2, 1-6-3-2... apa-apalah. Kombinasi adalah infiniti.

Maka, Jurus dan Lian yang kita latih adalah kombinasi terpilih yang sudah dirumuskan oleh Allahyarham Pak Mat Kedidi, diperkasakan lagi oleh Allahyarham Razak Sharif dan dimurnikan lagi oleh Ayahanda Haji Hasyim. Disampaikan pula kepada kita melalui gurulatih-gurulatih dan senior-senior yang diiktiraf oleh Ayah.

Oleh yang demikian, pelajaran Jurus dan Lian yang kita perolehi itu sebenarnya membantu kita mengolah permainan 'hak' kita bersesuaian dengan fizikal, minat, kemampuan dan peribadi kita, berpandukan landasan petua-petua dan kata-kata pukul.

Namun, sebelum kita berkebolehan mengolah sendiri permainan atau buah, kita dibekalkan dengan buah-buah cadangan yang boleh diaplikasikan semasa melaksanakan sesuatu silibus. Sebagai contoh, bagi membiasakan diri dan memahamkan diri tentang Jurus 1, pelatih baru akan didedahkan dengan buah Jurus 1, kemudian dilatih lapisnya seperti 'buah kopak' dan 'buah seberang'. Ini adalah kombinasi asas atau cadangan untuk memahamkan pelatih tentang Jurus 1. Hari demi hari, latihan demi latihan dan kefahaman demi kefahaman, kemahiran yang siap di'install' dalam diri pelatih akan memungkinkan pelbagai lagi variasi buah hanya dari Jurus 1. Baru Jurus 1. Ada lagi Jurus 2 hingga ke Lian 16. Bayangkan banyaknya variasi buah. Infiniti.

Akan tetapi, dalam sayembara sebenar, kita tidak mempunyai waktu untuk berfikir atau memilih buah antara pelbagai buah yang boleh digunakan dalam berhadapan musuh. Maka, dalam keadaan terdesak, 'muscle memory' yang kita sudah 'install'kan kemahiran Jurus dan Lian akan mengambil alih, meng'output'kan buah mengikut situasi dan keadaan.

Sebab itu, kita boleh cuba harapkan pada 'buah angkat' kita tadi. Apa yang kawan maksudkan dengan 'buah angkat' ialah pilih satu buah, dari mana-mana Jurus atau Lian yang kita rasa paling sesuai dengan tubuh badan kita. Buat analisis SWOT pada buah tersebut dengan mengkaji kelebihan buah (mudah dilaksanakan), kelemahan buah (kemungkinan mudah dilapis), peluang melaksanakan buah dan ancaman pada buah (musuh orang berpengalaman) tersebut.

Melalui analisis tersebut, kita boleh juga menilai kelebihan dan kekurangan diri kita. Mungkin dari segi pengalaman, kekuatan, kepantasan, keberanian dan lain-lain.

Tu baru satu. Kalau rajin, analisis semua buah yang kita dah belajar. Yang paling mahir itulah kita bawa bersama diri kita. Tapi analisis-analisis ini sesuainya dilakukan waktu tenang. Kalau kat situasi sebenar baru nak fikir macam-macam,  masak kita. Apa pun, latihanlah yang paling utama. Kalau selalu berlatih, insyaAllah, tak fikir tentang buah pun, buah akan keluar sendiri mengikut kehendak situasi.

Kalau tanya kawan, buah andalan kawan adalah buah dari Jurus 2 Lian Padukan.

Anda bagaimana?




No comments:

Post a Comment