Thursday 8 December 2016

PERIHAL GURU DAN BERGURU

Kalau kita rujuk mana-mana kitab yang sering ditadah di masjid surau, antaranya Sairus Salikin karangan Sheikh Abdus-Shamad Al-Falimbani, sebagai contoh, hal-hal yang menjadi penekanan utama adalah perihal ADAB. Ulama terdahulu sangat menekankan perihal tentang adab dan beradab, serta hak-hak yang mesti kita lunaskan selaku umat Islam yang soleh. Sangat kerap ditekankan tentang adab hingga kita yang mendengar akan faham bahawa adab adalah lebih utama daripada ilmu. 

Ini kerana seseorang yang tinggi adab namun kurang ilmunya adalah lebih afdhal berbanding orang yang tinggi ilmunya namun kurang pada adab.

Sheikh Ahmad Fahmi Zamzam Al-Banjari dalam pada memerihalkan tentang orang Islam yang SOLEH, adalah seorang yang menunaikan HAK ALLAH dan HAK MANUSIA. Kita solat, puasa, mengaji siang malam, zakat tak pernah tertinggal, namun HAK MANUSIA kita tidak tunaikan. Kita aniaya jiran kita, kita buat tak peduli kepada kaum kerabat kita, dan kita khianati guru kita, maka belum sampailah kita ke makam INSAN SOLEH.

Yang kawan nak ajak diri kawan renungkan adalah berkenaan guru dan berguru. Kalau nak ikut renung bersama, silakanlah.

Guru selaku seorang yang berilmu, kedudukannya sangat tinggi di sisi Allah Subhanahu wa Taala. Tanpa perlu kawan nukilkan dalil-dali naqli mahupun aqli tentang kedudukan guru. Semua sudah maklum.

Yang nak disuruhkan kawan fikirkan adalah tentang adakah hak guru, adakah sudah kawan tunaikan. 

Antara hak guru yang perlu kita tunaikan, ikut pendapat kawan sendiri, bukan rujukan mana-mana kitab, adalah mengajarkan ilmu yang diperturunkan oleh guru kepada kita, bagi yang layak dan sudah dilayakkan (diijazahkan) kepada mereka-mereka yang mahu, tanpa mengubah apa-apa mengikut selera kita.

Ayahanda Haji Hasyim selalu dalam perkataannya mengulang-ulang ayat "tambah boleh, ubah jangan". Yang dimaksudkan "tambah boleh'' itu adalah infokan kepada pelatih-pelatih gelanggang sebarang maklumat atau pengalaman atau nilai-nilai yang kita perolehi melalui pembelajaran atau pemerhatian kita. Tidak menjadi kesalahan pun mengajarkan aspek kesukanan dan pertandingan dalam sesi latihan, malah digalakkan supaya pelatih melihat Lian Padukan tidak hanya ilmu bertumbuk, malah merincikan hal-hal kesihatan. Juga tidak bersalahan mengajarkan buah-buah tambahan kepada para pelatih, selain dari buah-buah aplikasi silibus. Kadang-kala perbezaan buah antara satu gelanggang dengan gelanggang yang lain menjadi keunikan yang patut dikongsikan sesama ahli Lian Padukan. Sekadar contoh. 

Yang "diubah jangan" itu adalah penurunan silibusnya. Titik-perisai-tumbuk sudah ada bentuknya yang baku, ajarkan mengikut apa yang sudah diperturunkan turun-temurun. Perbuatan gelek, melangkah, sisip dan macam-macam lagi gerak laku yang sudah 'dibakukan', perturunkan sewajarnya. Agar murid seluruh negara, di mana-mana negeri pun akan mudah tahu dan selaras penerimaannya. 4 Jurus dan 16 Lian sudah ada bentuknya yang tetap dan teruji. Jangan sewenang ditambah, melainkan Guru Utama sendiri yang menyelaraskan perubahan bilangan Lian. Setakat ini, betul, memang Lian yang ada di dalam Lian Padukan, lebih daripada yang dinyatakan. Namun Lian-lian tersebut tersimpan dalam Lian-lian asing, selain Lian Tapak 100 yang dipelajar oleh waris Lian Padukan yang sudah khatam istiadat.

Juga hak guru adalah, kita sebagai murid hormat padanya. Manusia tidak ada yang sempurna. Guru juga manusia. Namun hormat perlu ada pada guru yang menurunkan butir mutiara ilmu kepada kita. Kedudukan ilmu sangat tinggi di sisi Allah Subhanahu wa Taala, maka para penanggung ilmu itu wajiblah mempunyai adab untuk menampung bebanan ilmu, memandangkan ilmu adalah amanah. Kita selaku murid, hormatlah akan guru kita, Ayahanda Haji Hasyim dan gurulatih-gurulatih yang lain.

Ini kerana, antara tanda keberkatan dan kemenjadian ilmu yang kita amalkan adalah melalui menghormati guru.

Jangan mudah merasa sombong dengan setitis ilmu yang kita ada. Ada kedapatan kita apabila di suatu tahap, merasa ilmu sudah cukup untuk meletakkan diri sebaris dengan guru sendiri. Jangan.... Hingga ada antara kita yang meninggalkan guru dan menerbitkan perguruan sendiri. Kawan yakin, letaklah apa nama sekalipun, yang keluar tetap titik-perisai-tumbuk itu juga. Bagi murid yang pernah  bergelanggang Lian Padukan, faham mengapa sukarnya diri membuang kaedah tersebut. Hingga kita terfikir, apakah mungkin kita men'sanadkan' permainan tersebut dengan sekian guru lain, sekian guru lain, padahal terang lagi bersuluh itu adalah hak Lian Padukan. "Menendang dengan tangan, menumbuk dengan kaki" adalah dendangan guru kita sehari-hari, dan kita iklankan untuk me'laku'kan diri bagai itu kita yang ilhami.

Besarnya hati guru kita apabila diajukan hal sedemikian, dijawabnya cuma, "Tak apalah... Sudah pun bahagian dia...Rezeki dia lah..."

Terlintas di hati kawan menulis hal ini, adalah melihatkan senario yang berlaku bukan hanya dalam Lian Padukan, malah mana-mana perguruan pun. Ini sebenarnya suatu peristiwa yang tidak sihat. Guru tidak lagi dianggap dengan sepatutnya. Keberkatan berguru bukan lagi jadi keutamaan, sebaliknya kehebatan bertumbuk yang dijadikan tujuan semata-mata. Jangan. Jangan kita pandang bab belajar ini sekadar memastikan aspirasi 'value for money' yuran yang kita bayarkan setiap bulan dipenuhi. 

Berguru itu juga membentuk suatu hubungan rohaniah turun-temurun dari guru pendiri asal hingga terkini. Janganlah kita jadi pemutus tali rohaniah ini, dengan menafikan hak guru dan membelakangkan adab berguru.







No comments:

Post a Comment