Sunday 28 May 2017

JATI DIRI

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh.

Selamat menunaikan kewajiban berpuasa dan berzakat fitrah di bulan Ramadan Al-Mubarak yang baru menjengah hari ke 3 bagi sesi tahun ini.

Agak lama juga kawan tak mengarang di laman ini. Sebenarnya ada juga menulis sikit-sikit, tapi atas himpitan waktu yang jarang mengizinkan, tulisan-tulisan itu terperam tidak di'publish'. Insyaallah bila sampai waktunya, ada lagi artikel yang bakal mengiringi.

Dewasa ini, kita boleh lihat kerancakan sukan tempur yang semakin mendominasi masyarakat, terutama peminat seni beladiri. Tambahan pula, sukan tempur, spesifikasinya Mix Martial Art (MMA) dikatakan sebagai sukan yang paling cepat berkembang di dunia, baik dari segi penganjuran, olahan teknik dan latihan, dan macam-macam lagi.

Di sebalik kecanggihan teknik yang diadunkan dalam MMA, ada juga yang melihat seni beladiri tradisi semakin diketepikan, dengan alasan ' tidak praktikal di gelanggang tempur'. Menambah pedih, viral beberapa rakaman menunjukkan praktisi seni beladiri tradisional dibelasah atlet MMA yang boleh ditonton di media sosial.

Sebenarnya, pada pandangan kawan, ia haruslah dikembalikan kepada niat awal kita melangkah ke dalam dunia seni beladiri.

Jika kehebatan kendiri yang kita cari, berlatihlah sungguh-sungguh aliran yang dipelajari. Jika mahukan aliran tradisi terus bertahan, berlatihlah bersungguh-sungguh agar diri selari kemegahan ilmu yang dipelajari, dan mampu dibuktikan jika diperlukan. Jika mahukan seni beladiri menjadi jati diri, berlatihlah bersungguh-sungguh agar kesungguhan dan disiplin dapat diterapkan dalam diri, mengekal menjadi peribadi.

Pokok pangkalnya, BERLATIH BERSUNGGUH-SUNGGUH.

Latihan yang bersungguh-sungguh menyampaikan kita kepada hakikat kepada apa yang kita kerjakan. Seperti halnya kita mengusahakan ibadah berpuasa. Kita bersungguh-sungguh memelihara diri dari segala perbuatan yang mengurangkan kualiti ibadah kita. Jauhi perbuatan mengumpat, apatah lagi memfitnah. Pelihara mata dari memandang segala hal yang menggoda nafsu. Kawal nafsu membeli juadah yang belum tentu termakan. Hiasi bulan Ramadan dengan solat sunat tarawih. Uji stamina beribadah dengan ikut berjemaah 20 rakaat tarawih. Kejar Lailatul Qadar. Hujung Ramadan, percayalah, Allah Subhanahu wa Taala akan bimbing kita mencapai hakikat berpuasa yang banyak mendidik.

Yang hanya akan kita capai dengan bersungguh-sungguh melaksanakan ibadah puasa.

Hal yang sama kita pinjamkan ke dalam seni beladiri. Sungguh-sungguh berlatih yang mana kesungguhan itu akan membawa kita mengenal hakikat seni beladiri.

Maka, sekadar pengalaman kawan dalam jagat persilatan, Lian Padukan khasnya, seni beladiri adalah jati diri. Kita mengenal diri, kita kenal potensi diri, kita kenal kelemahan diri.

Kenal yang membawa kita kepada maksud "innalillahi wa inna ilaihi rajiun". Kita milik Allah dan padanya kita akan kembali.

Oleh itu, janganlah ada sekelumit riak mahu pun iri hati, kerana segalanya adalah milik Allah subhanahu wa taala belaka.

Ada sebilangan ahli senibeladiri yang apabila tidak mampu mengikuti sesuatu sistem pembelajaran aliran seni beladiri yang sudah establish, seperti silat, atas sebab kelemahannya sendiri dalam memahami, menghayati, dan menyesuaikan diri, keluar dari aliran tradisi dan menyertai aliran lebih moden dan sporty dengan alasan, lebih praktikal.

Tak kurang juga yang masuk aliran tu sikit, ikut kursus ni sikit, tau-tau buka aliran sendiri, dengan alasan sama, lebih praktikal.

Pada kawan, sikap ini melambangkan bermasalahnya jati diri seseorang.

Gagal dalam memahami maksud 'istiqamah'.

Memetik nama mendiang Maestro hebat Bruce Lee, bukanlah kawan menolak langsung falsafah-falsafahnya. Cuma hayatnya yang singkat menjadikan beberapa pegangannya dalam senibeladiri belum sepenuhnya dibuktikan, terutama point of viewnya terhadap seni beladiri tradisi seperti Wing Chun. Kawan percaya, sekiranya mendiang dianugerahkan lebih masa, merasa menjadi seorang tua, beliau akan menjadi 'wiseman' seperti mendiang Grandmasternya, Ip Man. Mungkin juga beberapa pegangannya akan dirombak, seiring dengan peningkatan usia.

Sebab itu kawan lebih terkesan dengan falsafah mendiang Masutatsu Oyama, pengasas Kyokushin Karate. Membaca fasa-fasa hidupnya, banyak mempengaruhi aliran yang didirikannya, sehingga menjadi antara aliran paling besar di dunia.

Sebagai Melayu yang berLian Padukan, kawan memilih untuk menjadikan Lian Padukan sebagai jati diri. Genius Allahyarham Pak Mat Kedidi menjadikan Lian Padukan tidak hanya boleh diisi dengan kisah bertumbuk, tetapi juga ruang untuk terus ditingkatkan. Di tangan Haji Hasyim, ruang-ruang itu akan terus diisi dengan kefahaman demi kefahaman.

Maka kita selaku Melayu yang Islam agamanya, selaku Islam yang Melayu bangsanya, pelajarilah silat selaku jati diri kita. Setidak-tidaknya kita maklum yang isi pelajaran kita berwasilah guru-guru yang bersyahadah. Suatu hari, kalau tidak hari ini, pasti akan berguna. Praktikal tak praktikal, kita serah pada Allah.

Innalillahi wa inna ilaihi rajiun.


No comments:

Post a Comment