Wednesday 11 November 2015

TEKNIK TERBAIK?

Dalam senibeladiri, senantiasa menjadi persoalan, apakah teknik terbaik dalam membeladiri, atau dalam sukan tempur, atau dalam pergaduhan?

Jawapannya tersangatlah subjektif.

Dalam Lian Padukan sendiri, terdapat banyak buah-buah terbitan dan olahan samada dari Jurus atau Lian. Buah-buah pukulan tersebut samada diajar oleh guru, jurulatih atau senior, atau terbit dari ilham sendiri, melalui penghayatan atau kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.

Maka, bagaimana memilih teknik terbaik sebagai sandaran dari buah-buah pukul yang pelbagai ini?

Jawapannya tersangatlah subjektif.

Maka, sekadar pendapat kawan, kawan 'goreng' sedikit di sini, sekadar perkongsian.

Lihat bagaimana Ronda Rousey, yang dikatakan atlet paling dominan untuk acara yang disertainya, sangat selesa dengan bantingan dan kuncian dari Judo dan Jujutsu yang dilatihnya. Ramai lawannya yang melihat kelemahan Ronda Rousey dalam aspek striking, tetap tewas, dalam pusingan pertama untuk hampir kesemua perlawanan yang disertainya dalam UFC.

Manny Pacman Pacquiao yang dominan dengan southpaw dan slugfestnya, tetap tewas kepada Floyd Mayweather Jr yang terlihat selesa dengan 'hit and run' outboxnya yang teruk dikritik. Dikritik pun, juta-juta jugak dia dapat.

Lihat pula pesilat-pesilat olahraga. Dalam silat olahraga, teknik sapuan yang jarang diajarkan dalam kebanyakan perguruan silat, menjadi antara teknik paling wajib dikuasai olah atlet silat olahraga. Sangat berkesan apabila berhadapan dengan lawan yang bermain secara meluru dan mudah termakan umpan.

Maka, sekadar dari 3 contoh ini, yang dapat kawan simpulkan ialah, teknik terbaik adalah teknik yang terpakai kepada situasi yang mengena.

Keperluan kita mempelajari sekian banyak teknik dalam silibus perguruan adalah untuk menyediakan kita dalam pelbagai situasi.

Itulah sebabnya, terbaik untuk pelatih diselalukan dengan free sparring yang terkawal, supaya pelatih dapat mengaplikasi mana-mana teknik yang dipelajari dengan berkesan, yang kadang-kadang berakhir dengan saling bergelut dan bergumpal.

Teknik terbaik adalah teknik yang mengena.

Maka, hendak mengena tak nak kena adalah rukun yang wajib difahami oleh warga Lian Padukan, insyaAllah...

No comments:

Post a Comment