Thursday 12 November 2015

COMBAT SPORT - MEDAN MENGIKTIRAF KEHEBATAN?

Kawan terbaca dalam sebuah page berkaitan buah pukul, tentang seorang hamba Allah yang lantang mencanang cabaran supaya pelatih-pelatih buah pukul naik 'ring' bagi membuktikan kejagoan sebenar, bukan semata-mata berkokok di laman maya bersandangkan gelaran 'keyboard warrior'.

Kawan senyum kelat je baca.

Sebelum kita ke isu sebenar, mari kawan bawa sidang pembaca memahami lebih kurang tentang combat sport, atau sukan combat.

Secar ringkasnya, sukan tempur adalah SUKAN yang ada undang-undang, ada peraturan, ada pengadil, ada juri, ada penonton, ada tempat-tempat yang boleh dan tak boleh dikenakan pukulan, ada teknik yang boleh dan tidak boleh digunakan, ada disiplinnya, ada latihannya, ada kelas berat, dan ada macam-macam lagi yang membawa sukan tempur sebagai SUKAN.

Mudah kata, tonton sahaja UFC yang kita kata ganas, tempur sebenar, real punya, tetap ada peraturan yang perlu dipatuhi. Tak boleh pukul spinal area, tak boleh cucuk mata, tak boleh tendang telur, dan ada kelas berat. Tapi bagi sesiapa yang dah ikut UFC sedari The Begining lagi, pukul telur boleh ye, dan tak ada kelas berat. Royce Gracie selaku atlet paling ringan ketika itu menjuarai The Begining, dan menaikkan nama Brazillian Jujutsu mencanak-canak.

Apa pun, ia tetap sukan. Pertaruhannya pada menang kalah, bukan hidup mati.

Secara peribadi, kawan berpandangan yang gelanggang tempur adalah medan menguji kemahiran beladiri yang dimiliki. Dalam gelanggang tempur, stamina, skill, teknik, emosi, mental, rohani, latihan yang dijalankan diuji sama ada cukup rencah atau tidak. Kalau kalah, bermaksud bukan rezeki kita.

Kalau menang pun, bukan bermaksud gahnya kita.

Dan bagi yang baru cuba-cuba masuk, bukanlah bermaksud kita terlajak berani hingga mempunyai ruang untuk mempelekehkan orang yang belum berpeluang menjejakkan kaki atas ring.

Secara peribadi, kawan pernah naik ring. Kawan tau betapa gabranya, betapa cuaknya, betapa libang-libunya kita atas ring. Walhal, sebelum masuk ring, bukan main lagi konfiden. Dalam kepala siap mind map lagi, kalau lawan masuk cara ni, aku nak buat yang ni. Kalau lawan tak masuk-masuk, aku nak tibai cara ni.
Tapi , semuanya disimpulkan dengan baik oleh Myke Tyson.

"Everyone has a plan, till they get punched in the face."

Sebaik terkena 'power bomb' atau kena pacak (kepala kena hempas ke lantai), dunia berputar untuk suatu tempoh masa, sehingga wasit datang bertanya keadaan kawan. Sebaik ok, kawan tak tahu dah apa kawan buat. Berbalas-balas serangan hingga ke sudah. Dan kawan kalah.

Kawan balik, muhasabah diri. Faktor kekalahan kawan adalah  kerana lemahnya kawan dalam melancarkan tendangan. Kawan usahakan mengasah tendangan, namun hampa kerana kawan tidak flexible di bahagian kaki. Kawan tak mampu buat split seluas mungkin. Maka, usaha kawan adalah, memahirkan tumbukan, tepisan dan elakan. Alhamdulillah, walaupun hanya dengan 3 kemahiran itu sahaja, langkah kawan bolehlah dibanggakan kalau nak cerita dengan anak cucu, tercalon mewakili...... ah, dah 15 tahun kenangan ni. Malas nak kenang.

Pokoknya, kawan menggunakan medium gelanggang tempur untuk menggali dan mengkaji potensi dan kelemahan diri kawan. Dan ye, ia adalah SUKAN.

Itu sebabnya, kawan lebih teruja menonton boxing berbanding kickboxing atau MMA. Dengan 'senjata' yang lebih terhad, iaitu hanya 2 penumbuk sahaja, atlet lebih dipaksa mengatur strategi dan latihan bagi mengatasi lawan.

Tahukah anda, mengikut kajian sebuah universiti sukan antarabangsa, sukan boxing lebih mengakibatkan kecederaan parah berbanding MMA? Memang MMA mengujakan dengan darah berceceran, namun kebanyakan KOnya lebih melibatkan kuncian, berbandig KO boxing yang melibatkan head concusion yang lebih severe.

Untuk menyimpulkan tulisan ke laut ini, SUKAN adalah medan menguji diri. SUKAN adalah penanda aras setakat mana kemahiran kita. Maka, kehebatan sebenar tidak teruji di medan sukan tempur.

Kehebatan sebenar kita teruji melalui penghayatan kita pada aliran  yang kita tuntuti. Dato Awang Daik tidak pernah kita dengar naik ring, tapi kehebatannya diakui zaman berzaman. Grandmaster Morio Higaonna dari Okinawa, tunjang karate aliran Goju Ryu digelar 'the most dangerous man in real fight' di Jepun, tanpa perlu melalui pertarungan berdaftar dalam gelanggang tempur.

Kehebatan sebenar lahir dari kesedaran bahawa betapa lemahnya diri kita sendiri.




No comments:

Post a Comment