Saturday 27 September 2014

MEMAHAMI LIAN 6.0 : MENGAPA PERLU MELATIH LIAN?

"Tak payah lian-lian ni. Masuk ukur, pukul je terus."

"Bagi aku, jurus dah cukup dah untuk bekal kat luar. Tak payah lian-lian semua ni."

Dan lain-lain lagi.

Biasa dengar bukan, ayat-ayat di atas? Ayat-ayat di atas juga sama justifikasinya pada ayat-ayat yang menolak 'bunga' atau 'lela' dalam persilatan, seperti "buat apa nak bunga-bunga semua tu. Masa bertumbuk, mana ada masa nak berbunga-bunga."

Well, bagi fighter, mungkin mereka ada alasan tersendiri menggubah ayat-ayat sedemikina, lebih-lebih lagi mereka yang biasa di lapangan pergaduhan. Namun, bagi kita yang melalui jalan 'way of Padukan' iaitu jalan kependekaran berlandaskan Lian Padukan, setiap sesuatu itu sudah pasti ada sebab dan akibat tersendiri, seperti mana lian-lian yang dirangka oleh pendiri buah pukul zaman berzaman sebelum kita.

Untuk lebih mesra dibaca, kawan rangkakan pendapat kawan tentang kepentingan melatih lian dan aplikasinya.

1. Seperti yang pernah direncanakan sebelum ini, lian adalah rangkuman pergerakan anggota senjata lapan dan gayang lima tubuh badan dalam keadaan menyerang dan menyerangbalas yang disetkan mengikut formasi tertentu. Ok, soalan. Perasan tak, kawan tulis 'menyerangbalas', bukan 'membela' atau 'pertahanan'. Agak-agak, kenapa?

2. Terdapat perbezaan dalam penyampaian pelajaran bagi setiap perguruan. Dalam Lian Padukan, seawal pelajaran jurus lagi, pelatih sudah didedahkan dan diperturunkan permainan 'buah', dengan harapan bahawa sedari hari awal menuntut lagi pelatih sudah dibekalkan dengan 'buah' sebagai persediaan menghadapi sebarang kemungkinan.

3. Namun, itulah yang kadangkala menjadi 'mental block' kepada pelatih untuk meneruskan latihan dan pengajian. Sekurang-kurangnya ada 2 situasi yang menjadi 'mental block' kepada pelatih yang 'quit' awal sebelum ke peringkat lian. Pertama, tiada ketahanan fizikal bagi bertoleransi dengan kesakitan yang dirasa ketika dititik atau dipukul. Kedua, merasa cukup dengan 'buah-buah' yang diperolehi di peringkat jurus, malah sudahpun mencubanya di lapangan sayembara dan membuktikan keberkesanannya.

4. Hakikatnya, jurus adalah persediaan diri dalam memperkemas gerak fizikal sebelum mara ke peringkat lian. Memang benar, dengan jurus sahaja sudah cukup untuk menghadapi lawan yang 'lemas' dalam taluan pukulan bertali arus, namun lawan juga ada kelebihan yang tidak kita ketahui. Maka, lian perlu dalam usaha melapis 'counterattack' lawan. Jangan dilupa, jurus juga terkandung dalam lian.

5. Golongan minor yang quit ketika peringkat lian adalah mereka yang tidak mampu menghafal pola pergerakan lian. Sebenarnya, lian tidaklah perlu dihafal semberono. Yang penting, penghayatan dan kefahaman. Atas dasar itulah, di awal pelatih mempelajari sesuatu lian, pelatih sudah diperturunkan 'buah' yang terkandung dalam lian, sebagai 'eye opener' kepada pelatih. Setelah diberi pendedahan dan rasa buah lian tersebut, langkah lian pelatih diperkemaskan dan buah-buah silibus diajarkan, sebelum pelatih diuji dengan kefahaman sendiri berkenaan lian tersebut.

6. Lian dilatih secara individu atau berkumpulan. Kemudian, secara berpasangan, lian diaplikasikan. Lian tanpa aplikasi bolehlah diibaratkan seperti 'kotak tanpa isi'. Aplikasi atau 'buah' itu sendiri adalah inti kepada permainan lian itu sendiri, dan sudah pasti adanya inti yang lain lagi.

7. Maka, lian perlu dilatih dan kita sebagai warga buah pukul wajib bersahabat erat dengan lian. Betul, setiap aliran berlainan pembawakan lian. Namun, raikanlah sahaja perbezaan unik itu dengan hati terbuka dan saling kagum-mengagum.

8. Pokok pangkalnya, Lian wajib dilatih. Tanpa dilatih, beribu jenis lian sekalipun takkan ada ertinya. Dengan latihan, walaupun hanya satu lian sebagai bekalan, sudah cukup untuk dijadikan andalan.


No comments:

Post a Comment