Monday 13 May 2024

HAKIKAT TEMPUR

 Tempur bermaksud perkelahian, pertembungan, perlawanan, peperangan dan lain-lain yang berpadanan maksud.

Selaku pengamal sesuatu aliran seni bela diri, sudah pasti kita kerap didoktrinkan dengan teknik-teknik terbaik aliran yang kita sertai dalam mendepani situasi tempur, sama ada di medan sukan mahupun jalanan.

Hakikatnya, tempur adalah suatu situasi yang unik, yakni tersendiri.

Suatu keadaan tempur bergantung kepada lawan yang kita hadapi (saiz badan, bilangan lawan, keadaan lawan yang bersenjata atau tidak), tempat, masa dan keadaan berlakunya pertempuran (lantai yang licin, hujan, lorong-lorong gelap, gelap malam, hutan, bangunan, bilik sempit, dan lain-lain).

Sudah tentu sukan tempur dan tempur jalanan, malahan peperangan itu sendiri berbeza keadaan, dengan satu diikat undang-undang, syarat dan peraturan, dan satu lagi bebas tanpa taklukan peraturan yang dikhuatiri boleh membawa maut.

Oleh yang demikian, bolehlah kita membuat kesimpulan bahawa tiada seni beladiri yang bersifat 'one size fit all'.

Cumanya, melalui perjalanan, pengajian, pengamalan, dan penghayatan yang kita lalui dalam suatu seni beladiri, kita berpeluang menjadikan aliran yang kita pelajari itu sebagai penanda aras atau panduan atau draf idea untuk kita kembangkan dalam menghadapi satu-satu situasi tempur.

Sudah tentu kita memerlukan suatu landasan untuk kita jadikan panduan sebagai kaedah latihan. Dari situ lahirnya pelbagai aliran seni beladiri, daripada kefahaman para pendiri yang pelbagai, sesuai dengan pengalaman dan 'world view' mereka. Kita mengikuti setiap corak latihan yang telah mereka susun, untuk kita sendiri meneroka pengalaman dan pandangan alam kita sendiri. Unik.

Kawan pernah bersahabat dengan seorang atlet sukan judo. Pernah juga sparring secara persahabatan, bermodalkan sukan silat olahraga yang kawan dalami ketika itu (zaman universiti). Merasa dibanting mentah-mentah ke tanah. Dia juga merupakan pengamal aliran Aikido.Boleh dikatakan bantingan, buangan dan kuncian merupakan 'forte'nya. Namun apabila ditanya tentang aplikasi ilmunya di tempur jalanan, katanya,

"Nak selamat, kurangkan main grappling. Sebab kita tak tau yang menyerang tu bersenjata atau tidak, bawak geng atau tidak. Stick pada take down, hempas ke jalan kalau terpaksa main rapat. Boleh capai apa-apa benda untuk buat senjata, capai je. Pastikan jarak yang neutral untuk kita bertindak, sama ada untuk lari atau untuk jauhkan diri."


Pengalaman kawan sendiri, sewaktu ke sebuah pantai peranginan dengan kenderaan sendiri bawak anak isteri jalan-jalan makan angin. Suatu waktu, perjalanan kami terencat kerana ada 2 penunggang motosikal bersembang-sembang si tengah perjalanan. Melihat cermin sisi yang semakin bersusun kenderaan di belakang, kawan pun menekan hon supaya mereka memudahkan perjalanan orang lain.

Selang beberapa ketika, kawan diekori dan dihimpit oleh 2 motosikal tersebut. Mungkin terlihat di plate kereta kami yang kami ni orang luar, dan mereka orang tempatan. 'Berdarah' telinga dihon orang luar. Isteri agak risau ketika itu, namun kawan tetap menghentikan kereta di pinggir jalan.

Turunlah kami dari kereta dan motosikal masing-masing dengan wajah masam mencuka. Sebaik mereka menanggalkan helmet, terpapar wajah muda remaja belasan tahun yang masih berdarah panas bersikap berani tapi belum cukup berumur menggauli dunia. Kawan seraya menghulur tangan untuk bersalam, sambil bersedia untuk membuat 'salam mayat' seandainya pihak di sana memulakan provokasi fizikal.

''Adik, abang mintak maaf, dan kita setel je la ye. Tapi kalau adik nak jugak bertumbuk, pastikan adik cukup bersiap nak hadap 'barang-barang' yang dalam poket abang ni."

Agak terdiam anak muda tu dengan ugutan kawan, dan tangan yang bersalam pun semakin dilonggarkan. Kami pun saling bermaafan dan berjanji untuk sama-sama tidak mengulangi perbuatan kami - block jalan orang dan hon orang banyak-banyak kali.

Sekembali kawan ke kereta, isteri bertanya butir perbualan kami yang asalnya kelihatan tegang, namun kemudiannya nampak rancak dan ceria bersembang. Kawan pun keluarkan gula-gula Hacks dari poket kawan dan meneruskan perjalanan kami.

Sebenarnya, kawan sendiri berdebar dan gugup menghadapi situasi itu. Namun, teringat kata-kata hikmah yang kawan temui di media sosial tentang hakikat tempur, kawan pun bersyukur melaluinya dengan selamat.

"The best fight is the fight that we can avoid".






No comments:

Post a Comment