Saturday 28 October 2023

TERSENTAK

 

 Selalu juga kawan hubungi sahabat-sahabat yang berada di Johor. Ada yang bercerita kepada kawan, yang ' Ayah tak main macam kita dulu-dulu. Dah tak berkasar sangat, tak keras sangat.''

Kawan pun macam, ye jugak kan. Lian Padukan ni ras utamanya wajib Keras, Ganas, Tangkas, Pantas, Ikhlas agar Tak Tewas. Kalau dah tak dihenyak betul-betul, essences tu tak sampai kepada pelatih.

Sehinggalah kawan ditakdirkan uzur. Faktor usia barangkali. Nak mencangkung pun jenuh. Kalau nak membuang, kena cari bilik air yang berjamban duduk.

Tersentak kawan. '' Dulu-dulu''yang sahabat-sahabat kawan maksudkan adalah lebih 10 tahun dahulu. Waktu itu kami juga muda belia, rata-rata masih bujang lagi. Masih gagah kalau setakat nak buat Jurus 1 sampai Lian 16 one shot secara non stop.

Belasan tahun kemudian, kawan sendiri dah tak larat. Berat badan naik, seiring dengan keuzuran tubuh badan.

Tak adil sungguh kami kepada Ayah, membandingkan Ayah yang belasan hatta puluhan tahun dahulu punya pendekatan, dengan Ayah yang sekarang. Kalau kami pun dah meningkat usia, apatah lagi Ayah...

Maka terfikirlah kawan. Yang sepatutnya mendidik pelatih kini dengan tatakelola latihan terdahulu adalah jurulatih yang ada sekarang, malahan bertambah-tambah lagi dengan adanya guru-guru khatam yang terkini. 

Peranan Ayah cukup sekadar menyampai petua, inti dan insight Lian Padukan selaku Guru Utama. Di sekolah pun, Pengetua tak ambik subjek utama. Kelas pun tak banyak, sesuai dengan tanggungjawabnya selaku pemimpin yang banyak lagi nak ditanggung.

Maka, tanggungjawab gurulatih-gurulatih khatam yang ada kinilah sepatutnya menyampai dan mengasuh generasi terkini dan akan datang dengan apa yang sepatutnya diperturunkan.

Keratan komik di atas, walaupun berkenaan BJJ, ada terkena kepada kita juga. Sayangnya Ayah kepada Lian Padukan, masih lagi meluang masa mengasuh pelatih terkini dengan semampu kudrat tuanya..

No comments:

Post a Comment