Saturday 26 September 2015

MENGAPA PELBAGAI ALIRAN, DARI BENIH YANG SAMA?

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar

Wa lillahilhamd..

Alhamdulillah, ketemu kita kembali dalam perborakan yang agak lama juga ditinggalkan. Sebelum tu, kawan ucapkan selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua muslimin muslimat.

Ambillah iktibar kisah Nabi Ibrahim-Nabi Ismail yang tanpa dakwa dakwi dan banyak soal melaksanakan tugasan Allah. Walaupun para liberalis mengingkari kisah itu dengan melanjutkan soalan-soalan yang sengaja mencabar keimanan, kita tetap utuhkan pegangan kita pada manhaj Ahlul sunnah wal jamaah, insyaallah.

Juga doakanlah kesejahteraan para jemaah haji di bumi penuh keberkatan, Makkah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawarah. Sungguhnya kejadian demi kejadian, walaupun terlihat malang, namun itu semua tidaklah terjadi melainkan Allah mahu menunjukkan kekuasaanNya.

Zoom kembali tajuk, mengapa pelbagai aliran, dari benih yang sama?

Bagi peminat tegar aliran Buah Pukul Mersing, jika ditanya supaya menyenaraikan aliran-aliran yang bersusurgalur dari BPM, sudah tentu boleh dijawab tanpa merujuk Google, lebih dari 10 jawapan. Tanpa menyebut yang lain, Lian Padukan adalah di antaranya.

Jika ditinjau, aliran persilatan itu sendiri pelbagai. Yang sama adalah kata nama 'silat', walaupun pada zahirnya permainan-permainan silat berbeza. Zahir silat gayung berbeza dengan zahir silat cekak, dan berbeza dengan aliran buah pukul. Pada pandangan mata kasarlah. Pada yang celik silat, semuanya sama pada mereka. Itu, cerita lain.

Buah Pukul Mersing, selain selalu dicanangkan keasliannya, tetap  membenihkan permainan-permainan yang pelbagai gaya dan ragam, namun tetap beridentitikan buah pukul. Perisai dan penumbuk tetap tersemat.

Persoalan ini diterbitkan oleh seorang rakan setugas kawan, yang menonton aliran-aliran buah pukul di Youtube. Kenapa asal sama, tapi aliran lain-lain, cara main pun nampak lain? Antara soalan dari dia.

Kawan selaku pengamal mentah Lian Padukan merasa terpanggil untuk menjawab persoalan itu, dengan menghadirkan buah durian sebagai metafora.

Buah durian asal dinamakan sebagai buah 'saka'. Melalui proses pencarannya yang dijalankan samada melalui manusia atau haiwan, biji-biji buah durian mulai bertebaran dan membenih menjadi anak benih, anak pokok dan akhirnya pokok durian.

Namun, walaupun pokok-pokok durian tersebut berasal dari benih yang sama, tetap ada perbezaan pada setiap pokok. Berbeza pada bilangan dahan dan rantingnya, berbeza ketinggiannya, berbeza bilangan hasil buahnya, dan lain-lain.

Rasa juga boleh jadi lain. Ada yang manis, ada yang mangkak.

Datang pula akal manusia, dalam nak memastikan tekak sentiasa memperoleh rasa yang pelbagai, dikacukkan pula durian-durian yang pelbagai. Akhirnya lahirlah buah-buah durian pelbagai nama seperti D24 lah, musang king lah, dan lain-lain. Rasanya juga agak berbeza dari durian saka, namun namanya tetap durian jua.

Walaupun kacuk-mengacuk berlaku, identiti buah durian tetap tak hilang. Tetap berduri kulitnya, tetap kena tunggu luruh sendiri baru sedap makan, dan belum pernah gagal menewaskan orang-orang putih pada cubaan yang pertama.

Seperti mana buah pukul, durian juga mendatangkan sakit kepada pengopek kulitnya. Dan seperti mana buah pukul, isinya amatlah lazat disantap. Tak boleh berhenti kalau dah hadap.

Begitulah lebih kurangnya metafora kawan, dalam nak memahamkan mengapa ada perbezaan nama dan aliran dari titisan-titisan aliran Buah Pukul Mersing.

Asal benih yang sama dari Syed Abdul Rahman Al-Yunani, kemudian dikembangkan oleh Dato Awang Daik dan Pak Long Md Yassin, yang sudah tentu selera dan kefahaman mereka berbeza, tapi masih bermatlamatkan yang sama. Masih berakarkan 'Hendak Mengena Tak Nak Kena'.

Kemudian lahir pula guru-guru terkemudian, asuhan dari mereka. Uniknya manusia, kefahaman kadangkala berbeza walaupun berinputkan yang sama. Maka masing-masing mencorak permainan mengikut kefahaman mereka. Hendaklah kita fahami, mereka-mereka yang kita maksudkan adalah guru-guru buah pukul yang ada autoriti, memang diakui kepakaran mereka dalam arena berbuah pukul. Ijtihad mereka untuk buah pukul mengikut kefahaman mereka diterima masyarakat buah pukul. Bukan sebarang-sebarang nak ubah, nak tambah.

Maka dari situlah, lahirnya pelbagai aliran yang boleh saja kita google pada hari ini.

Sekian, perborakan kawan hari ini. Doakan kawan dikurniakan ilham dan kesihatan untuk terus melorek rasa tentang kecintaan kepada buah pukul, terutamanya Lian Padukan.

No comments:

Post a Comment