Sunday 2 August 2015

ILMU KEBATINAN, RAHSIA DAN ETIKA BERGURU DAN MENJAGA HAK GURU

Kawan rasa belum terlambat untuk kawan ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat sidang pembaca sekalian.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri.

Dalam kita bergembira, jangan dilupakan mereka yang tidak berkesempatan merasa kegembiraan yang kita kecapi, yang masih hidup mahupun yang sudah pergi meninggalkan kita. Buat yang masih hidup, kita permudahkan urusan mereka di dunia. Yang fakir, kita infakkan semampu kita buat mereka merasa. Yang sudah tiada, kita kirimkan doa agar sejahtera hendaknya mereka di alam sana.

Isu kebatinan dalam persilatan.

Tidak disangkal lagi, komuniti persilatan banyak yang berpegang bahawa kebatinan penting dalam persilatan. Ibaratnya, silat tanpa kebatinan ibarat berjalan tanpa pakaian. Telanjang tanpa persediaan menutup aurat dari pandangan insan.

Kawan setuju pendapat itu, namun tetap bersyarat. Ilmu kebatinan yang dinyatakan biarlah berjalan atas landasan syarak agama dan bukanlah bersandarkan kehebatan duniawi semata-mata.

Lian Padukan juga, selain menekankan kemahiran berpencak secara fizikal, tetap mengutamakan kebatinan sebagai perisai diri. Namun kebatinan yang dinyatakan di sini bukanlah silat hembus-hembus pelanting sana-sini. Kawan secara peribadi, adalah orang yang mengambil jalan jauh dari permainan sebegitu. Walaupun hujah pengamal persilatan begitu, segala yang terjadi atas izin Allah Subhanahu Wa Taala, namun kawan lebih percaya kepada latihan seni beladiri yang berfokuskan kepada perkembangan rohani, mental dan fizikal yang sihat. Dan sudah tentu ini juga atas keizinan Allah Subhanahu Wa Taala.

Maka, disarankan oleh guru-guru kami di dalam Lian Padukan supaya mengamalkan zikir-zikir mathur untuk mengasah batin supaya tetap tunduk kepada Allah Subhanahu Wa Taala. Kawan percaya, kebanyakan silat juga sebegitu, kerana ilmu mentauhidkan Allah Subhanahu Wa Taala ada disemaikan oleh guru-guru persilatan yang faqih dalam beragama, walaupun bukan semua.

Cuma...

Ya, cuma dewasa ini kawan melihat terdapat kecenderungan semberono pengamal-pengamal silat, mana-mana persilatan sekalipun, termasuklah Lian Padukan, yang mudah memboroskan butir-butir kerahsiaan ilmu persilatan. Alasan mereka, dapat dari guru, tapi tak faham. Saja kongsi dalam fesbuk untuk tanya maksudnya pada yang tahu.

Bukankah berlaku ketirisan amanah di situ? Guru dengan sepenuh kepercayaan mengamanahkan butir berlian  pengetahuan dan amalan mereka, kita mudah-mudah dedahkan untuk tatapan umum.

Betul, apabila kita meragukan sesuatu, wajib bertanya pada yang tahu. Wajib atas kita sebenarnya. menghindarkan diri dari berada atas jambatan syubhah, risau-risau tegelincir ke arus deras haram. Namun tempat bertanya juga patut berpada-pada. Tanyalah mereka yang tahu, secara peribadi. Adab berguru, kan. Sebaik mungkin mata bertentang mata, telinga menangkap butir kata-kata guru. Ilmu itu diwarisi secara talaqi, maka bertanya juga sepatutnya secara talaqi.

Ini tidak, ragu sikit, habis tanya dalam fesbuk. Tahunya sedikit, habis kongsi dalam fesbuk.

Betul, ilmu itu wajar dkongsi. Tapi cara perkongsian juga biar berada dan bertempat, risau-risau 'kera dapat bunga, habis lunyai 'bunga' dikerjakan kerana tidak tahu duduk letak nilai 'bunga' tersebut.

Sepatutnya, sebagai pengamal yang matang, diri kita sendiri terpasang 'filter' dalam menapis ilmu-ilmu yang diturunkan oleh guru-guru kita. Betul, guru kita jauh dari maksum, kerana maksum itu adalah mutlak milik para Nabi dan Rasul Alaihum Salam yang dikurniakan Allah Azza Wa Jalla. Menapis di sini bermaksud, terima ilmu yang diajarkan, amal yang serasi dan diyakini, simpan ketat-ketat yang baki, dari tatapan umum. Ilmu yang kita pelajari dari guru kita semuanya bersanad, maka janganlah jadi pemutus sanad.

Kita lihat sendiri, berapa ramai pemutus sanad yang akhirnya tewas dengan nafsu sendiri,  mengepalai perguruan sendiri kerana merasa diri layak, sedangkan ilmu masih setengah masak. Keluar dari Lian Padukan pimpinan Ayahanda Haji Hasyim, namun silibus yang diajar tetap merupa-rupa Lian Padukan. Sungguhpun kisah Ayahanda dengan Allahyarham Guru Pak Mat Kedidi digembar-gemburkan tidak molek, namun Allahyarham tetap dijunjung sebagai guru pendiri Lian Padukan oleh Ayahanda Haji Hasyim, yang tahlil kepadanya tidak pernah ditinggalkan dalam mana-mana majlis Lian Padukan. Begitu juga, umum mengetahui Lian Padukan yang diteroka oleh Allahyarham, sungguhpun menghadapi pancaroba dan tentangan dari generasi terdahulu kerana kelainannya dari keaslian, tetap tidak putus sanad dari guru-guru terdahulu.

Perguruan lain titisan permainan Pak Mat Kedidi, mungkin sempat menyambung sanad dengan beliau sebelum Allahyarham menghembus nafas akhir. Itu sekalian kita akui. Namun yang muncul di era selepas ketiadaan Pak Mat, kita tidak tahu. Mungkin melencong mencari sanad dengan guru lain, asalkan permainan mereka ada sejarahnya. Terpulang.

Apa pun, tempat ilmu adalah dalam amal. Ragu tempatnya dalam bertanya. Bertanya tempatnya pada yang tahu.






No comments:

Post a Comment