Tuesday 3 July 2018

STAMINA

Dalam suatu perbualan kawan bersama seorang rakan setugas, yang juga seorang pesilat, kami sedikit berselisih berkenaan mana antara berikut lebih penting, teknik atau stamina?

Menurut sahabat kawan, teknik memainkan peranan yang sangat penting dalam tempur. Teknik juga dirangkum dalam strategi, yang apabila berhadapan lawan, teknik yang lancar lagi berkesan akan menentukan menang kalah sesuatu perlawanan.

Namun pada kawan, kawan lebih memilih stamina berbanding teknik. Ini adalah berdasarkan pengalaman peribadi kawan yang tak seberapa dalam arena sukan tempur kira-kira 11,12 tahun lepas.

Stamina secara mudah difahami adalah daya tahan kardiovaskular ketika melakukan aktiviti fizikal.

Alasan kawan, untuk melaksanakan 1001 teknik, stamina adalah 'bateri' utama yang menentukan kemenjadian teknik. Atlet yang mempunyai kelebihan stamina lebih tenang melaksanakan teknik berbanding atlet yang kurang stamina. Ibaratnya, kita mahu melalui suatu perjalanan jauh berkereta, dengan segala kelengkapan, peta perjalanan, perancangan tempat persinggahan dan penginapan, dan lain-lain (teknik dan strategi). Namun akhirnya perancangan kita hampa apabila 10 minit perjalanan, kereta bermasalah pada bateri dan kurang minyak.

Kita boleh lihat sendiri rejim latihan atlet, antara yang paling utama adalah joging. Joging merupakan simulasi sebenar tahap stamina kita. Malah, barisan tentera juga tak terkecuali melakukan larian berjadual dengan bebanan. Kalau kita bandingkan dengan nenek moyang kita yang gagaj bersilat tanpa perlu berjoging, jangan lupa kerja seharian mereka berbendang, ke laut, ke hutan, ke bukit menuntut stamina yang bukan kepalang. Mereka dah 'cover' bahagian stamina melalui kerja harian, selebihnya bergelanggang lebih kepada mengasah skil dan kefahaman. Kita?

Itu sekadar pendapat kawan. Kawan sendiri merutinkan joging 10km setiap hujung minggu untuk memastikan kesediaan dan kesiapsiagaan, di samping melatih teknik Lian Padukan.

Nanti kita cerita lagi secara lebih lanjut tentang kepentingan stamina.

No comments:

Post a Comment